
Jongeren informeren over de risico’s van crypto’s. Ja, dat kun je zeker een uitdaging noemen. Deze doelgroep is niet bang om financiële risico’s te nemen én maakt dan ook geregeld een investeringsbeslissing op basis van de informatie die ze krijgen van zogeheten ‘finfluencers’.
Voor het Ministerie van Financiën is het dan ook van groot belang om jongeren te wijzen op de risico’s. Het doel van de campagne was om bewustwording te creëren om zo verstandige financiële keuzes te stimuleren. Maar ja, hoe maak je dit aantrekkelijk voor jongeren van 13 tot 25 jaar? Dat vertellen we je graag.

“Voor deze campagne was het van essentieel belang in de huid van de jongeren te kruipen en te onderzoeken wat de juiste manier is om hen met deze campagne te bereiken”, aldus onze managing partner Thijs Jaski. We kozen voor de platforms waar deze doelgroep op te vinden is; YouTube, Snapchat en Amazon Twitch.
Met korte, aantrekkelijke video’s wijzen we hen op de valkuilen en de te mooie verwachtingen. Hierin werkten we samen met verschillende ‘finfluencers’ zodat het aansloot bij de overige content die ze consumeren en we direct in de wereld van de doelgroep konden stappen.
Een Yune-campagne zou een Yune-campagne niet zijn zonder een vleugje science. Vanuit de video’s wordt de kijker verwezen naar www.slimincrypto.nl ofwel SIC. Voor deze benaming hebben we uiteraard bewust gekozen omdat de term ‘sick’ al veel gebruikt wordt onder deze doelgroep. De term zal dan ook bekende associaties oproepen.
Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van trucs, zoals een rijm, ervoor kan zorgen dat nieuwe associaties of termen gekoppeld worden aan bestaande associaties. Juist wanneer jongeren worden aangesproken in de stijl die ze gewend zijn, zal de boodschap vaak beter blijft hangen. Ook is bewezen dat je weg moet blijven van de belerende toon en dat je moet focussen op zaken die ze juist wél moeten doen. Vandaar dat de gekozen tone of voice juist goed past bij het doel van de campagne.
