Mei 2021
Campagne
Content marketing
Trending
Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo Jumbo
Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan Bram vs Stefan
Their challenge

De afdeling Recruitment & Employer branding van Jumbo heeft elk jaar een uitdaging: bijbanen vervullen door jongeren (13 t/m 25 jaar). Waar andere supermarkten met recruitmentcampagnes focussen op ‘een zakcentje verdienen’, onderscheidt Jumbo zich liever met een wervingscampagne waarbij de focus ligt op plezier en teamgevoel. Met als doel: Jumbo positioneren als de leukste supermarkt om voor te werken en 15% meer bijbaners aannemen.

Our challenge

Aan ons de vraag: hoe kunnen we deze jonge doelgroep het beste bereiken en aan ons merk binden, hoe kunnen we hen laten zien dat hét gebeurt bij Jumbo? Daarbij was het belangrijk om de jongeren te overtuigen van het feit dat Jumbo niet alleen de leukste werkgever is, maar ook dé plek waar je lol hebt met collega’s en vrienden maakt. We gingen meteen aan de slag!

Concept

In de conceptfase kwamen we er al snel achter: we hebben de jongeren zelf nodig. Daarom organiseerden we een avond met een jongerenpanel. Inclusief pizza’s en een flinke dosis gezelligheid. We legden hen twee concepten voor en vroegen hen naar hun mening. De belangrijkste uitkomsten van deze sessie: het sociale aspect is belangrijk en als Jumbo Bram Krikke kan regelen, dan wordt de content sowieso goed bekeken! Zo gezegd, zo gedaan.

Youtube-serie Bram vs. Stefan

Samen met UM, Topnotch & Content Icons realiseerden we een te gek format met Bram Krikke in de hoofdrol. In deze zesdelige YouTube-serie genaamd ‘Bram vs. Stefan’ strijden steeds twee Jumbo-teams tegen elkaar. Het team van Krikke en het team van zijn co-host Stefan de Vries. Alles draait om teambuilding. In iedere aflevering krijgen de teams een challenge van niemand minder dan Peter ‘The Lumberjack’ Aerts. De winkel, het distributiecentrum én het hoofdkantoor in Veghel worden omgetoverd tot een wipe-out baan, kartbaan of ‘De vloer is lava’-speelveld.

Slimme strategie

We kozen voor een contentstrategie waarin Bram’s eigen socialkanalen (met groot bereik) werden ingezet. De videoserie die te zien is op zijn eigen YouTube-kanaal werd via de posts en stories op zijn Instagram-kanaal gepromoot. Uiteraard werd deze content ondersteund door postings op Jumbo Werkt en de Jumbo-socialkanalen. Met de inzet van rivaal Stefan de Vries vergrootten we nog meer het bereik. Met cta’s zorgden we voor traffic naar www.jumbowerkt.nl.

Resultaat

Dat het jongerenpanel tijdens de pizzasessie gelijk had, is gebleken: de YouTube-serie overtreft alle verwachtingen. Met 1,2 miljoen uitgekeken views en een gemiddelde kijktijd van 6 minuten spreken we van een succes. Daarnaast hebben de socialposts met 3,9 miljoen impressies een goed bereik gerealiseerd en belangrijker: Jumbo wordt nu gezien als een leukere werkgever. Dat blijkt uit de Imagotracker van Brandchart. Tijdens de campagneperiode worden de vacatures op jumbowerkt.nl bijna 232.000 bekeken (42% meer dan vorig jaar). Ook stromen de sollicitaties binnen: 30.000 jongeren sturen een sollicitatiebrief (150% meer dan in 2019). En is de doelstelling van 15% meer hires behaald; er worden 34% meer nieuwe bijbaners aangenomen.

Resultaten
1.2 mil.
YouTube views
6 min.
Gem. watch time
3.9 mil.
Impressies social posts
+34%
Hires
Volgende case
Bol.com - Goedmaker