09.12.2022 - Sabina de Groot

Nederlandse kerstcommercials zijn dit jaar weer piekfijn


Sint is nog maar net het land uit en de kerstcommercials verschijnen op tv. Dit jaar zitten er weer prachtige parels tussen waarbij er (ondanks de crisis) niet bezuinigd is op creativiteit. Ze zijn verrassend, herkenbaar, filmisch en barsten van de emotie.

 

Wat mij betreft zijn deze merken er het beste in geslaagd om alle bovenstaande ingrediënten te combineren tot kerstcommercials waarbij je 30 seconden wegdroomt.

Kruidvat: ook dieren verdienen een mooie kerst

Actrice Lies Visschedijk speelt de sterren van de hemel in deze kerstcommercial. Sinds deze chaotische dame in de kruidvat-commercials speelt, is het sowieso genieten geblazen. Maar deze kersteditie is verrassend sterk geworden. Iedereen verdient volgens Kruidvat een mooie kerst. Ja, zelfs de dieren. Misschien geef ik nu al te veel weg, dus als je ‘m nog niet gezien hebt … zeker even kijken. Hij is om te gieren. 

PLUS: een emotionele film

Dikke pluspunten voor PLUS dit jaar, want van alle Nederlandse kerstcommercials is dit toch wel de reclame met de meeste emotie. We zien de eenzaamheid van een puberzoon die zijn eigen vader mist met kerst en moet dealen met de nieuwe vriend van zijn moeder. Prachtig uitgevoerd, goede belichting waardoor er een filmische sfeer ontstaat. Zelfs als je de situatie niet herkent, is het lastig om het droog te houden. 

 

ALBERT HEIJN: magie door de ogen van een kind

Wat is er mooier dan de wereld door de ogen van een kind te bekijken? Dat moeten de makers van deze reclame gedacht hebben toen ze aan het brainstormen waren over de nieuwe kerstcommercial voor Albert Heijn. Niet zo’n enorme tranentrekker als PLUS, maar absoluut magisch met de speciale effecten die maken dat je als kijker je even in een droomkerstwereld waant. 

ALDI: een kerstcommercial met ballen

Heel eerlijk, deze kerstcommercial bevat naar mijn smaak iets te veel boodschappen. Hopen op sneeuw, kerstlampjes die het niet doen, denken aan een overleden familielid, een zwangerschapsaankondiging en stress in de keuken… En toch is deze reclame verrassend goed, want ALDI durfde het aan om in hun kerstcommercial concurrent Albert Heijn op een lovende manier te prijzen met hun kerstreclame. Dat vergt ballen! 

JUMBO: herkenbare traditie om bij weg te smelten

Jumbo maakte een kerstcommercial om bij weg te smelten. Familieman Bas (Frank Lammers) mijmert bij het zien van een oude familiekerstkaart en verlangt terug naar de tijd dat het gezin volgens de traditie samen een sneeuwpop maakte. Iedereen zal zich hier ongetwijfeld in herkennen, want elke familie heeft wel een traditie die op een gegeven moment ophoudt. Daarnaast is de muziek voor deze commercial top gekozen. 

Bol.com: een kerstfeest der herkenning

Bij het zien van deze reclame denk ik maar een ding: aaaaah, hoe cute! Want iedereen wil graag het perfecte cadeau aan zijn of haar lief geven met kerst. Iets waar de ander blij van wordt, iets dat al een tijdje op het verlanglijstje stond. Deze commercial staat bol van de emotie en humor, een goede combinatie. Daarnaast is de situatie voor veel mensen herkenbaar. Reminds me, ik stuur nu meteen mijn Bol.com-verlanglijstje door. 

Ik ben benieuwd wat jij dit jaar van deze kerstcommercials vindt. Laat het hieronder weten en als je, net als ik, geen genoeg krijgt van al die mooie kerstreclames, check dan ook nog even deze die wij in 2019 maakten voor ANWB. Pak de zakdoeken er maar bij!

Sabina
Sabina (1988) studeerde Communicatie en werkt inmiddels dertien jaar in de reclamewereld. Voorheen werkte ze bij diverse (contentmarketing)bureaus als projectredacteur en contentspecialist. Bij Yune focust ze zich als sr. copywriter op haar passie: creatief schrijven. In de wandelgangen wordt ze ook wel liefkozend onze copy queen genoemd.