13.06.2023 - Ferdi Gökhan

Gaat AI ons vervangen? De Science Squad zocht het uit


Artificial intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol binnen ons vak. Als contentmarketingbureau krijgen wij dan ook vaak de vraag: in hoeverre kan AI ons werk overnemen? Om deze vraag te beantwoorden, hebben we een experiment opgezet. Uit elke YUNE-afdeling kozen we een expert die een briefing van A tot Z met AI uitvoert. Samen vormen zij de Science Squad. Benieuwd naar het resultaat? Lees snel verder!

De Science Squad stak bij de aftrap van het experiment de koppen bij elkaar voor een geschikte briefing om – van Account tot Productie – door de AI-molen te halen. De keuze viel op een recente opdracht voor het Ministerie van Financiën met enig raakvlak; een awareness-campagne over de risico’s van het beleggen in crypto. Ook wel last weeks high profile tech-hype.

 

Stap 1: ChatGPT raadplegen

Bewapend met een briefing, werd eerst ChatGPT aangedaan. Wellicht te simpel gedacht, maar op dat moment leek de briefing in zijn geheel in de chatbalk plakken de meest logische vervolgstap. Een enorme lading aan creatieve concepten bleef echter uit. Gaat AI ons vervangen met dít? Dachten de teamleden in koor. De vrij algemene ideeën waarmee de chatbot kwam, waren in hun ogen het verder uitwerken niet waard. Behalve een dan: een podcast genaamd ‘The Cryptalks’.

Niet geheel verrassend, zouden in het format crypto-experts aan het woord komen over de risico’s van het beleggen in blockchainvaluta’s. Een voor zichzelf sprekend idee met weinig franje. Op de vraag wat het team wél aansprak, is het antwoord: de associaties die de mensen kregen bij het uitspreken van de naam. ‘The Cryptalks’ klonk voor hen evengoed als een podcastserie over ‘The Crips’, een wereldberoemde gang uit Los Angeles. Deze menselijke associatie kan AI natuurlijk nooit nabootsen.

 

Stap 2: Concept aanscherping

Hoewel ertussen blockchainvaluta’s en in blauw uitgedoste gangsters een groot verschil zit, wisten de creatievelingen van de Science Squad een bruggetje te bouwen. In het vernieuwde concept staan ‘The Cryps’ centraal; een groep crypto gangsterrappers die op socials veelvuldig hun rijkdommen showen. Deze patserige podcasthosts zijn dan wel succesvol, maar kennen als ervaringsdeskundigen de gevaren van de volatiele koersen. Hiervoor willen zij jongeren behoeden.

Stap 3: Prompts herformuleren
Met het vernieuwde concept als startpunt werd ChatGPT steeds creatiever. Dit was echter wel te danken aan het feit dat de Squad spelenderwijs steeds beter werd in het formuleren van promts. Soms was dit nog best een uitdaging. Als promts voedend, kwamen Squad en AI tot een tweede deliverable: Beware of the Cryps. Deze hiphop track is een introductie van de gelijknamige podcasthosts. Met behulp van de chatbot schreven we voor alle drie de personages unieke verses en zelfs een script voor een videoclip. Dat laatste prikkelde met name de productietak van de Squad enorm. Zij zagen ineens een mogelijkheid om AI ook voor hun werk in te zetten.

Stap 4: Vormgeving

Aan de hand van het script en de aanwezige knowhow werden er binnen no-time tal van storyboards gecreëerd. Die werden vervolgens via Midjourney en Dall.E met passende beelden ingekleurd. Met voice-tool uberduck.ai werden The Cryps ieder van een eigen stem voorzien. En hoewel de gratis tools voor begeleidende muziek nog niet het gewenste resultaat boden, kon men altijd nog terugvallen op een internet vol beats van menselijke hand.

 

Stap 5: Eindresultaat

Deze gegenereerde onderdelen gecombineerd met wat magie van de productiehelden hierop de vloer, brachten onze rappende beleggingspodcasters plots tot leven. Na nachtenlang verder polijsten in de studio, kunnen we zeggen dat het resultaat een hit van formaat is. Maar bovenal is het een prikkelende voorbode voor wat er in de toekomst met behulp van AI mogelijk is.

 

We horen je denken: een logisch vervolg op het oorspronkelijke ChatGPT concept. Al zouden we het ook begrijpen als je er het tegenovergestelde van vindt. Het idee is in zijn eigenzinnigheid ook wel weer typerend voor de rol waarin AI een inspiratiebron voor creatieven kan zijn. Dat ‘Cryps’ en ‘Crips’ fonetisch niet verschillen en dat gangsters daarbij ironische rolmodellen voor het Ministerie van Financiën zijn, calculeert ChatGPT niet in. Logisch, want zonder de associaties van de Science Squad wordt zo’n vergezochte, creatieve link ook niet gelegd. En zolang dat niet verandert, kan AI ons niet vervangen. Wel helpen.

 

Zie hier het resultaat van het AI-experiment van onze Science Squad:

Ferdi
Gedragsgoeroe Ferdi is degene die bij elke film zegt: ‘ja hoor, dat kan toch helemaal niet.’ Hij is niet alleen kritisch op films, maar ook op onze creaties. Als gedragswetenschapper stelt hij constant de waarom-vraag en motiveert zijn collega’s om dat ook te doen. En in de weekenden? Na een dag kilometers vreten met zijn motor opent hij het liefst een ijskoude Franziskaner Weizen. Tip: begin niet over zijn motor, want dan ben je morgen nog bezig.