07.06.2022 - Lodewijk Heemskerk
#FOMO
content

Zo speel je slim in op Fear of Missing Out


Je kent het wel. Dat knagende gevoel wanneer je festivallende vrienden jaloersmakende video’s doorsturen terwijl jij op de bank Netflix uitspeelt. Jep, je hebt een sterk staaltje FOMO te pakken. Vervelend voor jezelf, maar een enorme kans voor contentmarketeers. Hoe ontstaat FOMO precies en hoe speel je er als merk effectief op in?

Overal en altijd live

Maar eerst: wat is FOMO precies? FOMO oftewel Fear of Missing Out is het ongemakkelijke en overheersende gevoel dat vrijkomt wanneer anderen iets leuks ervaren zonder jou erbij. Uit onderzoek blijkt dat 69% van de millenials weleens FOMO heeft ervaren. Geen verrassing natuurlijk, want FOMO kan tegenwoordig op zoveel verschillende manieren worden losgeweekt. Waar je vroeger alleen kranten, brieven en e-mails had, worden we nu overspoeld door Story’s, TikToks, livevideo’s, appjes en meer.

Vrijwel alle populaire socials hebben een story-functie waar mensen hun lekkerste eten, leukste feestjes en mooiste vakantiebestemmingen delen. Dit heeft als effect dat we het rooskleurige leven dat mensen op socials delen enorm benijden. Waar komt dat door en welk effect heeft het op je?

Oorzaken en gevolgen

Een van de oorzaken van FOMO is een verlaagd zelfvertrouwen. Mensen die dit ervaren, voelen een sterkere bewijsdrang of sociale druk om sociaal gewenst gedrag te vertonen (Hochbaum, 1954). Ook kan sociale buitensluiting (ostracisme) een belangrijke rol spelen, aangezien dit angst oproept.

Je ervaart bij FOMO vooral irritatie, angst en gevoelens van tekortkoming. Wanneer je beste vriend de aftermovie stuurt van die ‘epische editie’ van dat festival, ‘dat sowieso de boeken in gaat’, zullen er allerlei vragen door je hoofd spoken. ‘Shit, waarom was ik hier niet bij?!’ Dit kan behoorlijk wat irritaties oproepen en de angst creëren om überhaupt een social medium als Instagram te openen.

Wat als…?

Met FOMO kun je bij potentiële consumenten het What If-effect bereiken: wat als ik dit product had? En: wat als ik hier ook bij zou zijn? Wij mensen willen namelijk negatieve gevoelens van gemis kwijtraken door actie te ondernemen, bijvoorbeeld door alsnog dat festivalticket binnen te slepen of die dure fiets te kopen. Liever doen we op korte termijn een slecht overwogen impulsaankoop dan dat we spijt hebben van een aankoop die we niet deden. De oorzaak hiervan is dat we ontzettend risico-averse wezens zijn, blijkt uit onderzoek.

Dat betekent dat we soms iets níet kopen uit angst dat het niet aan onze verwachtingen voldoet. En dat we soms wél iets kopen, omdat we niet het risico willen lopen om goud te laten liggen. We geven vier tips om daar als merk op in te spelen.

1. Zet een tijdslimiet

We zijn geneigd om impulsieve beslissingen onder tijdsdruk te nemen. Bied klanten daarom een tijdelijke korting aan die ze niet willen missen. Dertig procent korting op jouw merken voor de komende 48 uur? Daar ben jij natuurlijk als de wiedeweer bij.

2. Maak gebruik van autoriteit

Een influencer kan de hoeveelheid FOMO verhogen. Hoe meer status en aanzien iemand heeft, hoe geloofwaardiger de content en hoe meer angst consumenten ervaren om iets te missen.

3. Zorg dat je content social proof is

Social proof is een van de beste en meest gebruikte marketingtechnieken, mits je het op de juiste manier inzet. Wanneer je ziet dat talloze volgers jou vóór waren bij de aankoop van een paar hippe sneakers, bewijst dat de populariteit van het product en kan dit FOMO triggeren. Reviews van bestaande gebruikers werken daarom goed, vooral wanneer deze persoonlijk zijn.

4. Gebruik user generated content

Ja, influencers en reviews zijn geweldig. Maar wat als de doelgroep ook uit zichzelf content van jouw product maakt? Influencers zijn invloedrijke rolmodellen, maar vrienden en familie beïnvloeden je nog sterker. Stimuleer user generated content daarom vooral door het te koppelen aan een weggeefactie of winactie.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het ontwikkelen van inspirerende content? Neem contact met ons op!

Lodewijk Heemskerk