06.03.2024 - Yasemin Köse

Zo haken merken groots in op Europapa van Joost Klein


Het zal je vast niet zijn ontgaan: Europapa, het nummer waarmee Joost Klein Nederland vertegenwoordigt tijdens het Eurovisie Songfestival in Malmö, is een grote hit. Maar wie is Joost Klein, wat is het verhaal achter dit nummer dat viraal gaat op TikTok en hoe spelen merken hierop in? Je leest het allemaal in dit blog.

Joost Klein staat online ook wel bekend als EenhoornJoost. Zijn carrière begon in 2008 op YouTube, waar hij onder andere sketches, vlogs en humoristische video’s deelde. Zijn persoonlijkheid en unieke stijl in content maakten hem snel populair onder jongeren.

In 2017 begon hij met het maken van muziek, waarna al snel hits volgden zoals Scandinavian Boy en Albino. Deze Scandinavian boy gaat full circle en kan zichzelf 9 mei op het podium in Zweden vinden. Het nummer Europapa, waarmee hij Nederland gaat vertegenwoordigen, is een vrolijke mix van pop en rap met een aanstekelijk refrein. Maar achter dit lied schuilt ook een persoonlijk verhaal.

Voor Klein is het Eurovisie Songfestival namelijk niet zomaar een spektakel; het is ook een terugblik naar kostbare herinneringen met zijn ouders, die hij beiden verloor toen hij nog in de brugklas zat. Samen met hen keek hij jaarlijks naar het muziekfestival, en met Europapa brengt hij een eerbetoon aan zijn ouders. Niet voor niets sprak hij de woorden: ‘Ik zal er alles aan doen het beste resultaat te behalen. Joost Klein, Droom Groot!

Recordbrekende haksensatie
Zijn onuitputtelijke inzet is niet onopgemerkt gebleven: Klein brak afgelopen donderdag het record van het meest gestreamde nummer op één dag in Nederland met maar liefst 1,2 miljoen luisteraars. Volgens Songfestivalkenner Maurice Wijnen zorgen sociale media ervoor dat een artiest heel makkelijk campagne kan voeren voor diens nummer. Een opvallend dansje zoals hakken helpt daar natuurlijk ook bij, want het geeft een bepaalde herkenbaarheid aan het nummer. De aanstekelijke sound van Europapa maakt het een perfecte soundtrack voor TikTok-video’s. En dat is goed terug te zien op de socials, want er zijn al bijna 13 duizend video’s gemaakt op TikTok waarbij er gedanst wordt op Europapa. Een groot deel van deze video’s zijn al ruim één miljoen keer bekeken. Het succes van Europapa op TikTok laat zien hoe muziek en marketing hand in hand gaan bij het bereiken van een breed publiek. Diverse grote merken konden niet achterblijven en haakten in op de trend, inclusief bijbehorend hakdansje.

 

NS deed dat slim door de Europese treinreizen te promoten met deze TikTok-video. Binnen een kwartier was deze al meer dan 2.000 keer bekeken, dat ging in sneltreinvaart kunnen we wel stellen.

@nederlandsespoorwegen Dus neem de bus naar Polen of de trein naar Berlijn 🚅🇩🇪 #NS #eurovision #1983 #joostklein ♬ original sound - NS

HEMA speelde in op de Europapa-trend en geeft het nummer Europapa douze points. In de TikTok-video zien we hoe medewerkers van HEMA losgaan op het nummer. Superleuk gedaan!

@hemanederland Europapa heeft mijn hart, douze points 🇳🇱❤️ #HEMA #eurovision #europapa ♬ original sound - Eurovoxx

HEMA hakt er in deze video alleen niet op los zoals de rest doet en dat is ook het publiek opgevallen. Wel heeft HEMA daar een goed antwoord op:

 

Groentenmerk HAK haakte in op de trend door mee te hakken. Hoe kan het ook anders? Ontzettend goed bedacht, want deze woordspeling van HAK en hakken past perfect bij het merk.

Welke van de inhakers vind jij het allerleukst? Wij zijn benieuwd. Laat vooral een comment achter. Het kan bijna niet, maar heb jij de videoclip van Europapa nog niet gezien? Bekijk ‘m nu hier:

Yasemin
Yasemin (2000) begon in februari 2024 als copywriter stagiaire bij YUNE. Ze studeert Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ze ook werkzaam is als student-ambassadeur voor Diversiteit en Inclusie. Je kan haar áltijd (echt áltijd) wakker maken voor everything-matcha-flavoured, een goed boek, de zon of een combinatie ervan!