Waarom je als commercieel merk beter niet kan inhaken op #humancore
Als merk wil je het liefst de laatste trends omarmen en er direct op inhaken. Maar wat als die trend juist ontstaan is als tegenreactie op alle commerciële content die ons om de oren vliegt? Dan is het wellicht verstandiger om te trend vanaf een afstandje te aanschouwen.
Je hebt het vast voorbij zien komen: de hashtags #humansbeinghumans en #humancore zijn social trends die al sinds begin 2024 populair zijn op Instagram en TikTok. Deze content viert de schoonheid van het alledaagse. De kleine, waardevolle momenten. Oftewel de kleine dingen des levens. Denk aan een video waarin een student een boek in het park leest met een kopje thee of een vader die foto’s maakt van zijn kleine dochtertje op een schommel. Met de wereld in haar huidige chaotische staat is het niet gek dat deze positieve content bij veel socialmediagebruikers resoneert.
Anti-trend
In veel opzichten kan #humancore worden gezien als een reactie op de sterk gecureerde en gecommercialiseerde content van platforms als Instagram en TikTok. Terwijl merken en influencers vaak een glanzende levensstijl etaleren, slaat #humancore als het ware een gat in die ‘perfecte’ bubbel. Het is hiermee een anti-beweging, waarbij de makers niet iets proberen te verkopen, maar je eerder willen opbeuren met oprechte en herkenbare momenten in het leven.
Positieve boost
Waarom zijn we met z’n allen zo dol op humancore-video’s? Simpel: omdat het ons een positieve boost geeft. Als je bijvoorbeeld een doomscroller bent, begrijp je het neerslachtige gevoel dat onder veel social mediagebruikers heerst. Een somber gevoel dat je krijgt als je eindeloos scrolt langs negatieve nieuwsberichten. Waar doomscrolling tot gevoelens van stress kan leiden, moedigt humancore juist mensen aan om hun focus te verleggen naar het positieve in de wereld. Dit zorgt ervoor dat je minder stress en angst ervaart. Dat positieve gevoel vinden we uiteraard veel fijner.
Inhaken of afhaken?
Als merk heb je misschien de neiging om op de humancorewagon te springen, maar hier wordt het ingewikkeld. In de kern is humancore namelijk content met een anti-commerciële boodschap. Als merk kun je onoprecht overkomen en het vertrouwen van je publiek beschadigen, zelfs als je een menselijk merk bent. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Zo zal een duurzaam outdoorkledingmerk misschien best met een humancore-video wegkomen. Eerder dan een luxe fashion brand dat verantwoordelijk is voor fast fashion. Hetzelfde geldt voor een kunstplatform in tegenstelling tot een techgigant. Het is dus goed om in je achterhoofd te houden wat de oorsprong en het doel van een trend is. En te beseffen dat een populaire trend overslaan soms echt niet erg is.
Meer impact maken met jouw merk? Wij helpen je graag, met of zonder humancore content. Neem hier contact met ons op.