07.01.2022 - Puck Roest

Waarom goede voornemens niet werken


De eerste week van januari zit er bijna op. Van droge Jan tot gezonde voedingstips: de goede voornemens en adviezen vlogen ons weer om de oren. Om deze voornemens waar te maken, leunen we nog steeds massaal op onze wilskracht en ons doorzettingsvermogen. Maar juist omdat we dat doen, gaat het ieder jaar weer mis. Wat kunnen we hier als marketeers van leren?

Als mens willen we namelijk niet toegeven dat wij ook maar gewoontedieren zijn. Jep, jij ook. In plaats daarvan zien we ons handelen liever als het resultaat van onze weloverwogen keuzes, bewuste voorkeuren en gestelde doelen. Maar denk zelf eens aan je ochtend- of je avondroutine. Geef toe, deze is toch al jaren geen spat veranderd?

Daar is een verklaring voor. Per dag doen we namelijk 43 procent op de automatische piloot, schrijft de Amerikaanse psycholoog Wendy Wood in haar boek ‘Good Habits, Bad Habits, The Science of Making Positive Changes That Stick’. We handelen dus simpelweg vanuit gewoontes en die besparen ons brein een hoop denkwerk. “Gewoontes maken geen deel uit van ons bewuste denken”, aldus Wood. Nieuwe gewoontes – en dus goede voornemens – zullen daarom onderdeel moeten worden van ons onbewuste denken.

Beloning en gemak

Maar hoe kun je slechte gewoontes loslaten en goede gewoontes aanleren? Volgens Wood zijn gemak en beloning hierin de twee belangrijkste componenten. Om te beginnen is het belangrijk om te bedenken welke beloning jou het meest motiveert. Kijk bijvoorbeeld je favo serie terwijl je op een crosstrainer staat of luister een meeslepende podcast tijdens het hardlopen. Wanneer je een beloning toevoegt aan een activiteit, is de kans groter dat je het volhoudt en dat het dus een gewoonte wordt. Uiteindelijk heb je die serie of podcast dan niet meer nodig om meer te gaan bewegen.

Om een nieuwe gewoonte aan te leren, is het ook belangrijk om het zo eenvoudig mogelijk te maken voor jezelf. Elimineer eventuele obstakels waardoor het makkelijker wordt om je hieraan te houden. Leg je sportkleren de avond voor het sporten al klaar. Of laat je telefoon ’s avonds in de keuken liggen zodat je niet tot laat in bed nog ligt te scrollen.

Geef jezelf de tijd

En oh ja, een gewoonte heb je niet binnen een paar weken aangeleerd. Uit onderzoek van de British Journal of General Practice blijkt dat het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte gemiddeld 66 dagen duurt. Kun je een extra steuntje in de rug gebruiken? Denk dan aan een buddysysteem. Spreek met een vriend of vriendin af om op gezette tijden samen te sporten en houd dit ongeveer drie maanden vol. Na deze periode zal je zelfs zonder die vriend of vriendin iedere woensdag gaan sporten.

Gewoontes en marketing

Allemaal leuk en aardig, maar hoe kun je het ontwikkelen en afleren van gewoontes inzetten voor je merk? Wanneer nieuw gedrag (of een nieuw product of dienst) niet wordt aangenomen door de doelgroep, dan ligt dit niet aan onvoldoende awareness of het gebrek aan kennis bij de consument. Dit ligt meer aan het feit dat het nieuwe gedrag (nog) geen onderdeel is van de gewoontes van je publiek. Dit wordt ook wel de ‘Intention-Action gap’ genoemd.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat in 25 procent van de gevallen men wel de intentie had om nieuw gedrag aan te nemen, maar dat hier gewoonweg een bestaande gewoonte tussendoor glipte. Het brein schakelt dan over naar de automatische piloot en denkt niet meer na over de handeling of de reden daarachter en valt dus terug in de oude gewoonte.

Signaal, herhaling en beloning

Dus hoe kun je als marketeer ervoor zorgen dat je dienst of product wél wordt aangenomen als gewoonte? Allereerst hebben gewoontes een stabiel signaal nodig waarmee deze worden aangewakkerd. Iets wat regelmatig terugkeert. Denk hierbij aan het drinken van een groot glas water iedere ochtend vlak voordat je onder de douche stapt. De tweede manier waarop je iets echt een gewoonte kan laten worden, is het herhalen ervan. Gemiddeld moet je een gewoonte zo’n twee maanden lang terug laten komen.

Ten derde is een beloningssysteem ook een goede manier om van iets een gewoonte te maken. Bijvoorbeeld je Jumbo Extra’s pas scannen wanneer je boodschappen doet. We zijn namelijk gemotiveerder om een bepaald type gedrag te herhalen wanneer we denken hiervoor beloond te worden.

Vanaf nu stellen wij dus voor om geen goede voornemens meer te formuleren maar om juist nieuwe gewoontes voor onszelf op te stellen en te koppelen aan bestaande gewoontes met vaste tijdstippen. Houd dat drie maanden en voor je het weet, wordt het onderdeel van de automatische piloot. Makkie, toch?

Puck Roest
Puck Roest (1991) verliet de journalistiek voor de reclamewereld en ontfermt zich als Head of Projects over ons team van projectmanagers. Ze studeerde Mediapsychologie en vindt het dus buitengewoon interessant om te kijken naar de invloed van media op onze emoties en beslissingen. In haar vrije tijd speurt ze graag naar vintage pareltjes tussen het grofvuil.