NS wil iedereen inspireren om op pad te gaan, ook Gen Z’ers. En die bevinden zich massaal op TikTok. TikTok barst van de grappige, creatieve content en niet onbelangrijk: ten opzichte van betaalde streamingsdiensten is het social medium helemaal gratis. Entertainment voor niks, nada, noppes. Genoeg reden voor deze jonge generatie om het videoplatform dagelijks uit te spelen. Daarom kregen wij de opdracht om NS ook op TikTok zichtbaar te maken.
Maar eerst, een paar belangrijke vragen. Welke content doet het op TikTok goed? Waarom reizen Gen Z’ers eigenlijk met de trein? En in welke situaties komen ze dan terecht? Hoe herkenbaarder de content, hoe meer de doelgroep zich aangesproken voelt. Daarom zijn we in onze science koker gekropen om achter deze antwoorden te komen.
Wat blijkt? Met user-generated content zit je bij TikTok op het goede spoor. Ziet je content er te gelikt uit of leun je te zwaar op je dienst of product? Dan worden je kijkers als snel overstappers. Ook blijkt uit onderzoek dat merken een positieve binding met hun doelgroep creëren als ze ongemakkelijke situaties bekennen. Denk aan het oorverdovende geluid van de prullenbakjes in de trein. Of aan strenge boomers die je in de stiltecoupé aanspreken.
Dat veel Gen Z’ers allergisch zijn voor stiltecoupé-boomers, blijkt wel uit het succes van de POV-video die we in samenwerking met content creator Vic Cle maakten. Met bijna 700k views is deze video viral gegaan:
De TikTok-content leverde in de eerste maand mooie resultaten op. Met bijna 26k profielweergaven, 150k likes, 12k deelacties, 3400 reacties, 10k volgers, een groeisnelheid van 738,95% en meer dan 1,6 miljoen views kunnen we vol trots zeggen dat NS op TikTok als een trein gaat!
Nieuwsgierig? Snappen we. Bekijk onze content hier. Maar op eigen risico, want je gaat hoe dan ook verliefd worden op de NS-mascotte.