Mei 2021
Campagne
Gedragswetenschappen
Videoproductie
COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC COC
Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out Jong & Out
Inleiding

Stress of spanningen omdat je ‘anders’ bent, noemt men minderheidsstress. Negatieve reacties, en de angst daarvoor, maar ook verminderde zelfacceptatie en ‘in de kast zitten’, kunnen voor deze stress zorgen en leiden tot negatieve gevolgen voor je gezondheid.

Bron: Meyer, 2003.

Our Challenge

Met een mooi product op zak klopte Jong&Out bij ons aan. Aan ons de vraag hoe we, naast de naamsbekendheid, zoveel mogelijk inschrijvingen konden realiseren. Een ware beproeving, want we hadden te maken met een brede en moeilijk te bereiken doelgroep. Onze uitdaging: in de promotiecampagne laten zien dat diversiteit en openheid de hoogste prioriteit hebben, zonder specifieke voorwaarden of voorkeuren.

Science

Hoe bereik je nou een jonge doelgroep met een bericht over een gevoelig en complex onderwerp? Hiervoor is het belangrijk de doelgroep écht te begrijpen, zodat je de doelgroep in hun eigen taal kunt aanspreken en zij zich sneller identificeren met de boodschap. Daarom laten we in de promotievideo de doelgroep aan het woord en laten we hen antwoord geven op specifieke vragen waar veel jongeren mee worstelen. De herkenbaarheid en de diversiteit leidt tot meer betrokkenheid en een grote kans op deelname aan het platform.

Campagnevideo

Met deze campagne laten we jongeren zien dat we hen begrijpen en dat er ook voor hen een plek is waar ze in contact kunnen komen met elkaar. Dit hebben we gedaan door ‘Out’ in te vullen met zoveel mogelijke gedachten, emoties en seksuele voorkeuren. Iedere invulling staat voor een ander verhaal, een andere persoonlijkheid en een ander gevoel. In welke fase je je ook begeeft, Jong&Out biedt een platform waar je jezelf kan zijn of jezelf kan leren kennen.

In deze campagnevideo zien we verschillende jongeren die gebruikmaken van het platform en een eigen statement uitdragen.

Interviews met influencers

We hebben meer gelaagdheid aan de campagne gegeven door middel van een serie interviews met influencers uit de LHBTIQ+ community. Waaronder Nanoah Struik, Hanna van Vliet en Robbert Rodenburg. We vroegen hen om hun licht te laten schijnen op deze nieuwe app en hoe zij denken dat de app kan bijdragen aan de LHBTIQ+ community.

Postercampagne

Ook offline hebben we deze campagne ingezet. Middels een postercampage op verschillende middelbare scholen wil Jong&Out het gesprek losmaken. COC Nederland werkt met deze scholen samen en organiseert praatgroepen om jongeren te onderwijzen.

Resultaat

Met een vermelding bij TikTok’s top ads – een plek waar Tik Tok haar beste adverteerders highlight – en een verdubbeling van de inschrijvingen in de app, kunnen we met trots spreken van een succesvolle campagne. De advertenties bereikte, ondanks het bescheiden media budget, maar liefst 350.000 jongeren tussen 13 en 18 jaar en genereerde maar liefst 5.000 clicks naar het platform.

Resultaten
350k
Bereik
5000
Clicks
+100%
Inschrijvingen

Met deze campagne laten we jongeren zien dat we hen begrijpen en dat er ook voor hen een plek is waar ze in contact kunnen komen met elkaar.

Volgende case
Jumbo - Bram vs Stefan