T-Mobile Ondernemen zorgt dat ondernemers altijd en overal bereikbaar zijn. We zaten volop in de concepting-fase van de zogeheten Alles de Baas-campagne toen plots een gitzwarte dag aanbrak: 15 maart. Kapperszaken, schoonheidssalons en horecazaken moesten halsoverkop hun deuren sluiten. Het enige wat nog op de agenda stond bij ondernemers was: een financiële domper. Helaas ook bij de klanten van T-Mobile Ondernemen.
Het roer moest drastisch worden omgegooid. Door de sluiting van ondernemend Nederland waren klanten namelijk allesbehalve ‘de baas’. Wat nu? That’s where we step in. In plaats van te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten, kiezen we ervoor om bestaande klanten een duwtje in de rug te geven. Zij konden de steun in deze moeilijke periode wel gebruiken. Zo werd de Back in Business-campagne geboren.
Het concept was als volgt: 50 zakelijke klanten mochten de heropening van hun onderneming kosteloos promoten met een on- en offline reclamecampagne. Foto’s en teksten konden ze zelf aanleveren. De custom-made campagne was zichtbaar op 10 à 15 OOH-uitingen en in minimaal 13.000 flyers in de regio. Maar daar bleef het niet bij. Elke ondernemer ontving op Facebook en Instagram een caroussel ad cadeau, met een advertentiebudget van € 1500,-. Kortom: een XL-lading promotiemateriaal.
Met Back in Business bewijst T-Mobile Ondernemen dat het niet boven maar naast hun klanten staat. Het eigen merk met bijbehorende producten en diensten stond even niet op #1. Ondernemers de aandacht geven die ze verdienen, dat was belangrijker! Door kleinzakelijke ondernemers in roerige tijden te helpen, bewijst T-Mobile dat klanten op hen kunnen bouwen. In goede en slechte tijden.
Twee wetenschappelijke inzichten dienen als basis voor de campagne. Ten eerste, blijkt uit onderzoek namelijk dat mensen hunkeren naar verbondenheid en waarde hechten aan lokale gemeenschappen. Door hyperlokaal te adverteren toont T-Mobile Ondernemen dat lokale ondernemingen hoog in het vaandel staan. Ten tweede, bewijst een studie dat vertrouwde merken meer koopgedrag uitlokken en beter worden beoordeeld. Gezien T-Mobile zich associeert met lokale en vertrouwde bedrijven maakt dat T-Mobile als merk ook onderdeel ervan wordt.
Bron: Haider, T., & Shakib, S. (2018). A study on the influence of advertisement on consumer buying behavior. Business Studies Journal
First things first: ondernemers blij, wij blij. Zij beoordeelden de samenwerking met een mooie 9.1 en 96% gaf aan positiever naar het merk te kijken. Ook is de campagne goed geweest voor 6.091.154 offline contacten en 4.085.075 social impressies. En dankzij de (vak)pers kreeg de campagne een vliegende start waarbij 42.495 mensen zijn bereikt. Deelnemende klanten namen zelf ook initiatief om de campagne te promoten. Deze vorm van earned media – reclame vanuit de mond van de klant – kunnen we in onze broekzak steken.