Januari 2021
ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB ANWB
Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar Wegenwacht 75 jaar
De opdracht

Iedereen kent ze, iedereen is er positief over, maar stiekem wil niemand ermee te maken krijgen: de Wegenwacht. De iconische hulpverleners, die al sinds jaar en dag gestrande vakantiegangers, forenzen, families en vriendengroepen op weg helpen, vieren dit jaar hun 75-jarige verjaardag. Aan Yune de eer om dit jubileum onder de aandacht te brengen.

Om het jubileum luister bij te zetten lanceert de ANWB vandaag een commercial, die de historie van de gele helpers in enkele herkenbare oer-Nederlandse situaties uitbeeldt. Zo zien we onder meer een familie met pech in de jaren 50 (geholpen door Wegenwacht met motor en zijspan), voetbalsupporters op weg naar een wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het EK ‘88 en afsluitend zelfs een E-bike berijder, vanuit de gedachte dat de ANWB tegenwoordig ook hulp biedt aan de moderne verkeersgebruiker.

“Met deze commercial laten we zien dat de Wegenwacht al 75 hulp de beste hulp biedt”, licht Toine de Krosse, Creatief Communicatie Strateeg ANWB, toe. “We zijn altijd dichtbij en staan door weer en wind klaar om duizenden mensen per dag weer op pad te helpen.”

De commercial is gecreëerd door YUNE. Managing Director Pablo van den Berg: “Iedereen heeft een herinnering bij de Wegenwacht. Zowel aan de herkenbare autovloot als de gele praatpalen van vroeger. Deze iconen zijn verankerd in het collectief geheugen. Dat verdient ons inziens een eerbetoon.”

Samenwerking Miss Montreal
Voor de commercial werkte ANWB samen met zangeres Miss Montreal. De Krosse: “Haar vertolking van het nummer Door De Wind, oorspronkelijk geschreven door Stef Bos, past prachtig bij het verhaal dat wij met alle Nederlanders willen delen.”

Volgende case
Dr. Oetker - Pizzaburger | één miljoen