04.06.2021 - Kelly de Witte
Content marketing

Kleurenpsychologie: het effect van kleur op je merk


Geel is vrolijk en grijs is grauw: elke kleur roept zo een associatie op. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een ‘verkeerde’ kleur de brand awareness en het merkimago kan schaden. En dat de juiste kleur de merkherkenning daarentegen een oppepper geeft. Hoe kun je kleuren strategisch inzetten in je social content?

Stel eerst de vraag: wat wil je als merk uitdragen? Wil je vooral fun zijn of juist autoriteit uitstralen? We hebben voor je uitgezocht welke kleuren welke associaties opwekken én hoe je dit in content kunt toepassen.

Rood

Verkeersborden, ambulances, de noodrem: allemaal hebben ze de kleur ‘rood’ gemeen. Dat is natuurlijk geen toeval. De kleur wijst namelijk op gevaar en trekt de aandacht, ook van de consument. Uit onderzoek blijkt dat dit effect nog sterker is bij zaken die emoties oproepen. Heb jij als merk voor jouw campagne een conversiedoelstelling of wil je aanzetten tot actie? Dan is rood voor jouw merk de holy grail binnen het kleurenspectrum. Verwerk de rode kleur bijvoorbeeld in een CTA-button, zoals STABILO bij een winactie doet.

Blauw

Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en veiligheid. Het is daarom niet gek dat de politie, Zilveren Kruis, LinkedIn en Facebook deze kleur in hun logo’s gebruiken. Nou hoef je als betrouwbaar ogend merk niet gelijk een emmer blauwe verf over je content te gieten. Je kunt de kleur ook op een subtiele manier in je content toepassen. Denk aan een blauwe achtergrond, blauwe tekst of blauwe accenten. Bekijk hieronder Zilveren Kruis dat op een structurele manier aanpakt.

Geel

Is jouw merk juist speels en vrolijk? Dan is de kleur ‘geel’ je beste maatje. Uit onderzoek blijkt dat geel wordt geassocieerd met vrolijkheid, geluk en optimisme. Deze kleur wordt daarom vaak gebruikt door merken die positiviteit en plezier willen uitstralen. Een goed voorbeeld van een merk dat dit consistent uitdraagt, is supermarktketen Jumbo. De supermarkt profileert zichzelf als de leukste en gezelligste supermarkt en draagt dit in alle communicatievormen uit. En met alle, bedoelen we natuurlijk ook de social content.

Oranje

Oranje wordt net als geel geassocieerd met vrolijkheid, maar óók met warmte en vriendschap. De oranje kleur wordt daarnaast sterk vertegenwoordigd bij Nederlandse merken als PostNL, Rabobank en Mora. Bij Mora denk je onder andere aan gezellige borrelavonden met vrienden, dus de kleur past perfect bij het gevoel van warmte en vriendschap dat oranje oproept. Hieronder een aantal voorbeelden die aantonen hoe Mora oranje laat terugkomen in haar social content.

Kleurgebruik per social platform

Als merk hoef je je natuurlijk niet aan één specifieke kleur vast te houden. Het is geen óf-óf-kwestie. Je kunt kleur namelijk ook inzetten op basis van een specifieke campagnedoelstelling. Wil je betrouwbaarheid uitstralen? Ga dan los met blauw en plaats content op LinkedIn of Twitter. Is je merk wat informeler en gebruik je vooral vrolijke kleuren zoals geel en oranje? Dan zijn de platform Facebook en Instagram een betere match voor jouw content.

Kan jouw merk hulp gebruiken bij het strategisch toepassen van kleur? Neem vooral contact met ons op!

Kelly
Kelly de Witte (1993) studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2016 kwam ze bij Yune binnen als stagiaire Community Management en na haar studie in 2019 belandde ze terug op haar oude nest als Junior Project Manager. Fun fact: haar Italiaanse windhond heeft een grotere following op Instagram dan zijzelf!