10.08.2023 - Savenna Hof

Hoe AI-tools de roze wereld van Barbie omarmen en andersom


Barbie is overal. In kledingwinkels, langs de snelweg, in de supermarktschappen en in je mailbox. Maar natuurlijk ook in AI-land. Hoe spelen AI in op de roze kaskraker?

Where Barbie meets AI

Jep, Barbie is het gesprek van de dag. Althans, wel in onze groepsapp, waar de foto’s van tot Barbie & Ken getransformeerde Yuners de afgelopen dagen niet te ontwijken waren. ‘Heb jij Barbie al gezien?’ is deze week dan ook een veelgehoorde vraag aan onze lunchtafel. En da’s niet gek, want de perfecte wereld die regisseur Greta Gerwig neerzet, verovert jong en oud. Maar ook – jawel – AI. Laten we een paar Barbie AI-tools onder de loep nemen en bekijken waarom ze een absolute hit zijn.

 

Poster Barbie

Warner Bros en de AI Photoroom sloegen de handen ineen om een Barbie Selfie Generator te ontwerpen. De werkwijze is simpel. Je uploadt een foto van jezelf, kiest de juiste positie, voegt een persoonlijke noot toe en kiest een achtergrondkleur. De tool verwijdert dan automatisch de achtergrond, waardoor jouw selfie als laag aan een iconische Barbie-poster wordt toegevoegd. Met een paar kliks transformeer je jouw selfie dus tot Barbiefilmposter. De tool, genaamd barbieselfie.ai werd op 3 april uitgebracht is sindsdien al meer dan 13 miljoen keer gebruikt.

De tool ging halverwege het voorjaar al viraal en zorgde voor 67% positieve online conversaties. En dat niet alleen, ook het aantal vermeldingen nam in die periode in één week tijd met 23.350% toe. Een tool die behoorlijk goed aanslaat dus. Interessant aan een tool als de Barbie Selfie Generator is dat je als merk soms niet eens zelf actief hoeft te handelen. Iedereen die zijn selfie uploadt en verspreid, wordt automatisch een Barbie-ambassadeur. Zo simpel het kan zijn.

Cover Barbie

De meeste Barbie-selfies belanden op onschuldige plekken zoals groepsapps of op Instagram Stories, maar modeblad Glamour Bulgaria pakt het grootser aan. Daar poseert voormalig Miss Virgin Islands uit Miami, Lisa Opie, in de augustus-editie op de cover als futuristische Barbie. “Mijn team en ik stelden een soort storyboard samen en we wilden een futuristisch Barbie-thema, omdat Barbie in de eerste plaats mijn levensstijl is en is wie ik ben. Nu de Barbie-film uitkomt, was dat perfect”, vertelt ze aan The New York Post.

Door middel van AI is deze cover in slechts 20 minuten gecreëerd. Ook heeft Opie, met meer dan 1 miljoen volgers op Instagram, tienduizenden likes op alle posts over dit creatieproces ontvangen. Het voorbeeld van Opie is slechts het topje van de ijsberg en laat zien dat de bundeling van AI en influencers de bekendheid van een merk flink kan boosten. En het interessante is dat deze bekendheid op een subtiele en ongedwongen manier ontstaat, waarbij merken niet op een provocerende manier worden aangeprezen.

 

Filter Barbie

Ook TikTok jumped on the Barbie wagon. De Barbie TikTok-filter geeft je een Barbie-look, compleet met dramatische make-up, sprankelende ogen en een stijlvolle outfit. Wel wordt deze AI-tool door velen bekritiseerd, omdat het schoonheidsidealen in stand houdt. De filter zou te veel afstaan van de werkelijkheid en ervoor zorgen dat mensen een onrealistisch beeld van zichzelf tekenen op social media. Want your life in plastic, is helemaal niet zo fantastic. Het is dezelfde (terechte) kritiek die ontstond nadat de Bold Glamour-filter op TikTok in populariteit steeg, waar Dove zijn rug tegen keert met een campagne.

Fun fact: wat de makers van de Barbie-filter niet hadden voorzien, is dat het niet alleen werkt op mensen, maar ook op honden. Met nogal angstaanjagende resultaten.

Vooruit, nog ééntje dan

De BaiRBIE-tool is een parodieproject dat AI inzet om iedereen tot Barbie of Ken om te toveren. Wel op eigen risico, want het bleef bij veel Yuners niet bij één poging… Veel plezier!

 

Meer impact maken met jouw merk? Daar helpen wij je (met of zonder AI) graag bij. Neem contact met ons op.

Savenna
Savenna Hof (1993) tikt bovengemiddeld vaak op de backspace-toets. Sinds oktober 2020 is ze bij Yune werkzaam als copywriter. Ze studeerde Communicatiewetenschappen en New Media & Digital Culture en startte haar carrière als online redacteur bij een publieke omroep. Je kan haar enkel en alleen uit bed tetteren voor hypoallergene katten, een plak spekkoek of een combinatie daarvan.