Als je aan Page of Whiskas denkt, denk je waarschijnlijk ook direct aan schattige puppy’s en katten. Maar hoe komt het eigenlijk dat advertenties met dieren zo effectief zijn? We leggen uit hoe het zit.
Informatie verwerken
Allereerst heeft dit te maken met de manier waarop we informatie verwerken. Volgens het heuristic-systematic model (HSM) kan dit op twee manieren: heuristiek of systematisch. Bij een systematische verwerking van informatie gaan we grondig te werk en beoordelen we de boodschap nauwkeurig. Bij de heuristieke manier gaan we juist op zoek naar shortcuts of simpele cues om informatie te verwerken. Het HSM gaat ervan uit dat we geneigd zijn onze hersencapaciteit zoveel mogelijk te minimaliseren en te vertrouwen op al bekende heuristieken.
En wat blijkt? Het gebruik van dieren in advertenties vergroot heuristieke verwerking en daarmee uiteindelijk ook de attitude ten opzichte van de ad!
Ahw, wat schattig!
Daarnaast zal het je vast niet ontgaan zijn dat merken vaak kittens of puppy’s gebruiken of dat dieren in de ad komisch zijn. Dat komt omdat we positieve informatie beter onthouden. Merken proberen zo de aandacht te trekken en de koopintentie te verhogen. En zeg nou eerlijk: jij stopt toch ook wel even met scrollen als er een schattige viervoeter op je feed verschijnt?
Interactie
Uit onderzoek blijkt dat de eeuwenoude band die mensen en dieren met elkaar hebben, ervoor zorgt dat consumenten meer met je content engagen. De combinatie van een dier met z’n baasje triggert een emotionele reactie van de kijker, dat tot meer likes en comments leidt. Ook zorgt die emotionele reactie dat de consument een positieve associatie krijgt met het merk. Wel is het belangrijk dat het dier een logische rol heeft in de content en bij het merk past.
Last but not least
Dieren inzetten in advertenties kan erg effectief zijn, maar vergeet niet dat het welzijn van het dier altijd bovenaan staat.
Hulp nodig met het ontwikkelen van inspirerende content? Neem contact met ons op!