We hebben het allemaal wel voorbij zien komen op Instagram of TikTok: filmpjes van ‘onnozele’ mensen die met de nieuwe Apple Vision Pro op over straat lopen. Ondanks dat veel mensen de spot drijven met deze nieuwe gadget, biedt Virtual Reality ook veel mogelijkheden. Ja, ook voor jou en je merk. In dit blog vertellen we je er alles over.
Zoals je waarschijnlijk wel weet, is storytelling een fenomeen dat al lange tijd wordt gebruikt in de wereld van branded content. Merken maken gebruik van verhalen om hun waarden, missie en identiteit te communiceren naar hun doelgroep. De manier waarop deze verhalen worden verteld, is met de opkomst van Augmented Reality (AR) en VR (Virtual Reality) echter voorgoed veranderd. Door middel van AR en VR kunnen verhalen nog veel levendiger worden verteld en ontstaat er een unieke ervaring voor de gebruiker. Daarom kan je hier als merk niet omheen.
Wat houden AR en VR precies in?
Allereerst is het goed om te weten wat het AR en VR ook alweer precies inhouden. AR is een technologie die de mogelijkheid biedt om digitale elementen te combineren met de echte wereld. Door middel van je smartphone, tablet of een speciale AR-bril wordt de werkelijkheid verrijkt door bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en tekst. VR gaat nog een stapje verder. Deze technologie biedt namelijk de mogelijkheid om toe te treden tot een volledig digitale wereld door gebruik te maken van speciale apparaten zoals een VR-headset of een VR-bril. Doordat verschillende merken, waaronder Apple, Meta en Microsoft, recentelijk AR- en VR-brillen op de markt hebben gebracht, zijn dergelijke brillen een stuk meer toegankelijk geworden voor het grotere publiek. Dit maakt het voor ons reclamemakers interessant om te kijken naar welke mogelijkheden AR en VR bieden voor bijvoorbeeld de branded content van onze merken.
Waarom zou je AR en VR als onderdeel maken van je branded contentstrategie?
Om te beginnen vinden consumenten het leuk om AR–applicaties te gebruiken en hechten zij steeds meer waarde aan de mogelijkheid om AR-tools toe te passen bij het maken van keuzes omtrent hun potentiële aankopen. Meer dan de helft van de consumenten zegt dat de AR-tools hen meer vertrouwen geven in de kwaliteit van een product en een nog groter deel van de consumenten zegt dat ze liever shoppen bij (online) winkels die AR ervaringen bieden.
Maar nu vraag je je waarschijnlijk af: wat voor voordelen brengt het toepassen van AR en VR, naast dat het een leuk, nieuw en een technisch snufje is? Ten eerste zorgt het toepassen van AR en VR binnen je branded contentstrategie voor een verhoging van je brand awareness. Door AR en VR te toe te passen bij de storytelling als onderdeel van branded content kunnen de waarden, missie en identiteit van een merk duidelijk gevisualiseerd worden, waardoor de consument hier letterlijk een beter beeld van krijgt. Emotionele en meeslepende verhalen worden vorm gegeven door middel van AR en VR, waardoor consumenten zullen worden verbonden met het doel en visie van jouw merk. Ook verhoogt het je customer engagement. Bij een AR–filter, zoals eerder genoemd, hebben mensen bijvoorbeeld een aandacht spanne van gemiddeld 75 seconden. Dit is zo’n vier keer meer dan bij de standaard video op je sociale media feed. Daarnaast verbetert het de customer experience, omdat de consument een unieke, branded ervaring beleeft.
Hoe kan je AR toepassen binnen je branded contentstrategie?
Er zijn veel verschillende manieren waarop AR en VR kunnen worden toegepast binnen de branded content strategie van merken. Voornamelijk met AR wordt al langere tijd geëxperimenteerd. Zo hebben verschillende grote merken al een eigen filter gelanceerd op Snapchat, denk bijvoorbeeld aan Nike, McDonalds en Clearblue. Ook biedt AR de mogelijkheid om producten al aan te passen voordat je ze überhaupt in huis hebt. Zo biedt IKEA in de IKEA Place–app de mogelijkheid om te zien hoe meubels binnen je kamer passen, zodat je al precies kan zien of een bepaald stuk meubilair wel bij de rest van je interieur past. Ook zonnebrillenmerk Meller maakt al actief gebruik van AR. Op hun Instagram kan je namelijk zien hoe hun verschillende modellen je staan, zodat je van tevoren precies weet welk model bril het beste bij je past.
En hoe kan je VR toepassen binnen je branded contentstrategie?
VR wordt nog wat minder gebruikt, maar begint ondertussen ook steeds populairder te worden voor branded content-doeleinden. Zo maakt VR het mogelijk om consumenten mee te nemen naar een virtuele showroom waarin ze de producten van een merk in een realistische, maar eveneens digitale omgeving kunnen ontdekken. Ook zijn verschillende merken toegetreden tot de metaverse, sommige van deze merken hebben zelfs al ‘producten’ in de metaverse gelanceerd. Zo heeft Tripadvisor aangekondigd om later dit jaar een metaverse ervaring te lanceren, dit zal consumenten in staat stellen om attracties van bekende bestemmingen virtueel te bezoeken voordat ze hun trip naar deze bestemmingen boeken.
Conclusie
Als merk wil je dáár aanwezig zijn, waar de consument is. De consument bevindt zich momenteel ook op AR– en VR–terrein en dus zal je als merk vroeg of laat moeten volgen. Wij zijn in ieder geval blij met deze steeds populairder wordende trend, want AR en VR bieden de mogelijkheid verhalen te visualiseren en ze echt tot leven te laten komen. Zo creëren wij een unieke en onvergetelijke ervaring voor jouw doelgroep en maken we een nog grotere impact met content.