19.01.2024 - Savenna Hof
video
Videoproductie
vtech

Knikkers en robotarmen: achter de schermen bij VTech


Feel the rush! Met deze slogan in het achterhoofd, produceerden we twee video’s voor VTech Benelux. Onze cameraman Bas deelt het proces van deze uitdagende maar bijzondere productie. ‘Veel mensen denken: is dat echt nodig, zo’n gigantische robotarm voor zo’n kleine commercial? Waarop ik antwoord: ja, júíst daarom!’

Dit was geen doorsnee videoproductie, zeg ik dat goed?

‘Dat zeg je goed. Onze editor Isa vertelde me over een geweldige shoot die eraan kwam voor een knikkerbaan. She had me at ‘knikkers’, want dat zou betekenen dat de shoot uitdagend zou worden, en dat zijn toch wel de leukste creatieve projecten. Hoe kleiner je namelijk draait, hoe complexer. Het was een bijzondere shoot, die werd gedragen door onze motion designers Roel en Chuck.’

Wat was de vraag vanuit VTech?

‘VTech wilde kinderen enthousiasmeren over de twee nieuwste sets van hun succesvolle Marble Rush lijn: de Space Magnetic Mission Set en de Super Sky Tower Set. Er waren een aantal USP’s om rekening mee te houden. Zo moesten de magnetische elementen die ervoor zorgen dat de knikkers op hun kop rollen en de torenhoge onderdelen van de Super Sky Tower erin voorkomen.’

En toen ging de bal aan het rollen.

‘Precies. Samen met Roel en Chuck ben ik om de tafel gaan zitten. Roel kwam met het idee om dicht bij de belevingswereld van het kind te blijven, door knikkers te animeren in een stripboekenstijl. Hierin volg je als kijker de reis die de knikker op de baan aflegt, waarmee de fantasiewereld van het kind tastbaar wordt. In die wereld verzint een kind er natuurlijk een miljoen dingen bij. Het leek ‘m tof als je daar als kijker in kan kruipen.’

Hoe heb je je voorbereid op deze draaidag?

‘Ik heb eerst beide sets in onze studio in elkaar gezet. Dat voelde bijna als spelen, dus ik heb me daar wel goed mee vermaakt! Met Chuck heb ik met een kleine spiegelreflexcamera rondom beide sets gedraaid om de juiste invalshoeken vast te leggen en de belevingen te bepalen. Chucks input was hierbij waardevol en cruciaal, aangezien er in de postproductie animaties bij zouden komen. Samen met Roel heeft hij een aantal animaties over mijn ruwe shots gemaakt. Op basis daarvan kon ik een shotlist opstellen.’

Waar heb je uiteindelijk mee gedraaid?

‘Met een Sony Venice en een gerobotiseerde arm waarmee we shots perfect konden timen. Met die robotarm konden we bewegingen vooraf instellen. Hierbij gebruikten we macrolenzen en zogeheten borescope lenzen: hele lange lenzen met een wijd perspectief. Door deze lenzen lijkt de wereld rondom de bal véél groter en kan je de fantasiewereld van het kind groter maken.’

Was de robotarm onmisbaar tijdens het draaien?

‘Zeker weten. Als je dit handheld zou draaien, zouden de bewegingen veel te ruw worden. Ten tweede, kan de arm makkelijk switchen tussen lage en hoge posities. De arm heeft namelijk een grote reikwijdte. Ten derde, kan ik niet zulke wilde bewegingen maken en tegelijkertijd de focus behouden. Met een autofocus-instelling ga je het namelijk niet redden. Zonder de robotarm was deze kwaliteit nooit gelukt.’

Op welke locatie hebben jullie gedraaid?

‘We wilden eerst in onze studio opnemen, maar dat werd ‘m niet. De camera moest namelijk vaak naar boven draaien, waardoor het plafond zichtbaar zou worden. Daarom waren we genoodzaakt om het in een huis te draaien. We zijn op zoek gegaan naar een kinderkamer, maar konden er geen vinden met een hoog plafond. Het plafond moest namelijk drie meter hoog zijn voor de robotarm. Uiteindelijk kwamen we uit op mijn huis als draailocatie. We konden de robotarm in de tuin testen en hebben ‘m daarna mijn woonkamer in gerold.’

Ben je blij met het resultaat?

‘Enorm blij! De video vliegt uiteindelijk voorbij, maar dat was ook de bedoeling, want je wil hier kinderen mee bereiken. Ik ben heel blij met de beelden die we hebben gemaakt, maar misschien nog blijer met de animaties van Roel en Chuck. Zij hebben de video naar een hoger niveau getild. Mooi om te zien hoe alle creatieve processen en technische stukken samenvallen. Dit project maakt me enorm trots.’

Staat er straks ook een knikkerbaan in jouw woonkamer?

‘Mijn zoon vond de baan in ieder geval heel interessant tijdens de draaidag. Maar ik werd eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig van dat gespeel met die kleine kikkers, haha. Hij moet nog even wachten!’

 

Nu ben je vast benieuwd naar het resultaat. Bekijk de video’s voor VTech hieronder

Meer impact maken met jouw merk? Daar helpen wij je (met of zonder robotarm) graag bij. Neem contact met ons op.

Savenna
Savenna Hof (1993) tikt bovengemiddeld vaak op de backspace-toets. Sinds oktober 2020 is ze bij Yune werkzaam als copywriter. Ze studeerde Communicatiewetenschappen en New Media & Digital Culture en startte haar carrière als online redacteur bij een publieke omroep. Je kan haar enkel en alleen uit bed tetteren voor hypoallergene katten, een plak spekkoek of een combinatie daarvan.