19.04.2021 - Savenna Hof
Trending
Work

7x tips voor het schrijven van sterke copy


Woorden typen kan iedereen. Maar een overtuigende tekst op papier zetten, daarmee iemands aandacht pakken en de lezer zover krijgen om te klikken, reageren of content te delen? Dat is een tweede. Geen paniek, met deze schrijftips werken je toekomstige teksten als een magneet.
1. Strooi hier en daar met signaalwoorden

Stel, je zet een IKEA-kast in elkaar. Dan heb je houten planken nodig, maar ook gereedschap zoals schroeven en pluggen. Deze maken de kast namelijk stevig en strak en zorgen ervoor dat je kast niet als een kaartenhuis in elkaar stort. Wanneer je een tekst schrijft, zijn de woorden de houten planken en vormen signaalwoorden het gereedschap. Zonder signaalwoorden geen sterke tekst.

Signaalwoorden zijn woorden als: want, omdat, net zoals, daarmee en ook. Ze lijmen zinnen, zinsdelen en alinea’s op een logische manier aan elkaar en verhogen daardoor de overtuigingskracht van een tekst, blijkt uit onderzoek. Signaalwoorden geven de lezer dat extra zetje om verder te lezen. Dus hup, verder naar tip 2!

2. Onderschat de kracht van werkwoorden niet

Teksten staan soms bomvol bijvoeglijke naamwoorden. Mits je deze woorden met mate inzet, kunnen ze een tekst krachtiger maken. Maar sommige mensen vergeten de waarde van werkwoorden. Werkwoorden zijn in een tekst namelijk moeilijk te negeren en drukken acties uit. Niet alleen zijn ze van belang bij een call to action zoals bij ‘meld je hier aan’, ook in langere teksten maken werkwoorden impact op de lezer. Dat blijkt uit een analyse van sollicitatiebrieven bij Harvard.

Laten we dat gelijk uittesten met een voorbeeld. Lees deze zin met bijvoeglijke naamwoorden: ‘Tom is slim, hardwerkend en verantwoordelijk’. Weinig mis mee, zou je denken. Maar wanneer je de zin omvormt en de werkwoorden de boventoon laat voeren, ontstaat er een zin als deze: ‘Tom richtte een succesvol kledingmerk op, is genomineerd voor een gerenommeerde fashion award en leidt een team van jonge ontwerptalenten.’ Grote kans dat de tweede zin meer beelden bij je opwekt en daardoor meer impact maakt.

3. Gebruik powerwoorden

Krachtige termen maken het verschil, omdat ze pit aan je tekst toevoegen. Zonder dat je het doorhebt, triggeren powerwoorden emoties en lokken ze actie uit. Een voorbeeld van zo’n krachtpatserwoord is ‘jij’. Uit onderzoek blijkt dat lezers zich meer betrokken voelen en de tekst meer vertrouwen wanneer je hen aanspreekt met ‘jij’. Het woord is namelijk intrinsiek verbonden met ons zelfbeeld.

‘Direct’. Nog zo’n powerwoord. Onderzoek wijst uit dat het woord het gevoel van snelle beloning oproept, zoals in de zin: ‘Ga er direct mee aan de slag.’ En we zijn natuurlijk stapelverliefd op snelle beloningen, waardoor we sneller ergens op klikken.

Omdat we 3 zo’n lekker getal vinden, geven we nog een derde voorbeeld cadeau. Vergelijk de volgende zinnen met elkaar. ‘Meld je aan voor 5 euro’ versus ‘meld je aan voor slechts 5 euro’. De zinnen verschillen weinig van elkaar, maar toch levert de toevoeging van ‘slechts’ 20% meer aanmeldingen op, blijkt uit onderzoek. Vooral inzetten dus, die powerwoorden!

4. Maak zinnen actief

De leesbaarheid van een tekst wordt door actieve zinnen vergroot. Ho wacht, die zin kan soepeler. Poging twee: actieve zinnen vergroten de leesbaarheid van een tekst. De tweede zin leest net wat lekkerder, niet? In de eerste (passieve) versie is het onderwerp de ontvanger van de actie. In de tweede (actieve) versie voert het onderwerp de actie uit. Het moge duidelijk zijn: actieve zinnen maken meer impact.

Een ander voorbeeld van een actieve zin is: ‘Dit artikel verhoogt je schrijfskills.’ De passieve tegenhanger van deze zin is: ‘Dit artikel is geschreven om je schrijfskills te kunnen laten verhogen.’ Ook dit voorbeeld illustreert dat actieve zinnen veel overtuigender zijn, zoals je gelijk merkt. Maar hoe komt dat eigenlijk? Volgens onderzoek heeft het te maken met de complexiteit van zinnen. Hoe lastiger de opbouw van een zin, hoe meer je brein ermee struggelt. 

5. Speel in op emoties

Wanneer je een skateboarder in een video hard onderuit ziet gaan, floep je soms een ‘oeh’ of ‘aiii’ eruit. Herken je dat? Als kijker voel je gelukkig geen enkel bot in je lichaam breken, maar toch voel je mee met deze skatende ongeluksvogel. Dat komt door zogenoemde spiegelneuronen in je brein. Spiegelneuronen worden geactiveerd wanneer je iets observeert en zorgen ervoor dat een bepaald gevoel ook bij jou binnenkomt. 

Spiegelneuronen worden niet alleen bij beelden actief, ook bij teksten geldt hetzelfde principe. Probeer tijdens het schrijven daarom een gevoel over te dragen, om zo de aandacht van de lezer te pakken. De geactiveerde spiegelneuronen zorgen namelijk voor imitatiegedrag en vergroten daarmee de kans op conversie. Hoe je de emotionele voelsprieten van de lezer prikkelt? Door zoveel mogelijk beeldend te schrijven. Dus niet: ‘Hèhè, eindelijk weer op het terras.’ Maar eerder: ‘Hèhè, eindelijk weer dat ijskoude biertje op het zonnige terras.’

6. Maak de lezer nieuwsgierig

Je hersenen zijn dol op nieuwe informatie. Het brein ziet verse info namelijk als een beloning en maakt daarbij een dosis dopamine aan. Nieuwsgierigheid is dus koning wanneer het gaat om conversie, maar pas op met overdreven mysterieuze koppen. Zoek bij het bedenken van een titel de gulden middenweg op. Is je titel te vaag? Grote kans dat lezers verder scrollen. Is je titel te specifiek? Dan heeft de lezer het antwoord al en is er geen reden om door te klikken.

Dat gaan we natuurlijk gelijk testen. Stel, je moet je kat vanwege een weekendje weg bij een vriend(in) droppen en wilt graag weten hoe jij je viervoeter met minimaal gemiauw van A naar B brengt. Je opent Google en bekijkt de eerste hits. Op welke titel zou je eerder klikken: ‘Katten & Veilig Vervoer’ of ‘10 tips om je kat zonder stress te vervoeren’? Laat ons raden: nummer twee?

7. Gebruik cijfers

Het is je vast opgevallen dat veel artikelen met een niet uitgeschreven cijfer beginnen: ‘5x heerlijke recepten met asperges’, ‘11x tips voor een dagje uit in Nederland’ of ‘7x tips voor het schrijven van sterke copy’… Dat is allesbehalve toeval. Onze hersenen kunnen cijfers makkelijk begrijpen en artikelen met dit soort titels scheppen daardoor een duidelijke verwachting.

En oef… Wat smullen we van duidelijkheid. Goede verwachtingen scheppen met je tekst is extra belangrijk, want tegenwoordig zien we door alle posts het internet niet meer. Scrollers willen geen tijd verspillen aan artikelen die niet 100% aan hun verwachtingen voldoen en sjezen daarom razendsnel door tijdlijnen. Intussen scannen ze duidelijke hints zoals cijfers. In koppen werken cijfers heel goed, blijkt uit onderzoek. Artikelen worden blijkbaar sneller gedeeld wanneer de kop een niet-uitgeschreven cijfer bevat. Ook blijkt uit een analyse van de Guardian dat mensen van een specifiek cijfer een goed gevoel krijgen. En dat was – tromgeroffel – lucky number 7! 

Kan jouw merk wel een sterk staaltje copy gebruiken? Neem contact met ons op!

Savenna
Savenna Hof (1993) tikt bovengemiddeld vaak op de backspace-toets. Sinds oktober 2020 is ze bij Yune werkzaam als copywriter. Ze studeerde Communicatiewetenschappen en New Media & Digital Culture en startte haar carrière als online redacteur bij een publieke omroep. Je kan haar enkel en alleen uit bed tetteren voor hypoallergene katten, een plak spekkoek of een combinatie daarvan.