05.06.2024 - Savenna Hof

5 (D)OOH-campagnes die onze aandacht trokken


Anders dan digitale content, kun je een digital out of home campagne niet zomaar wegscrollen. Een interessant medium dus; een die – naast de veelal digitale content – ook onze aandacht pakt. Deze 5 (D)OOH-campagnes waren voor ons de afgelopen tijd in ieder geval mooie inspiratiebronnen.

1. The Face of 10 – Dove

 

Dove’s #TheFaceof10 campagne kun je gerust een meesterwerk noemen, dat op een krachtige manier een maatschappelijk probleem aankaart. Namelijk: de groeiende schoonheidsidealen waar jonge meiden op sociale media aan worden blootgesteld. De campagne toont beelden van jonge meisjes in onschuldige situaties (bijvoorbeeld terwijl ze ijs eten of buitenspelen) naast beelden van meisjes die hun gezicht insmeren met anti-rimpelcrème.

2. Find the date you’ve been watching for – Bumble & Netflix

 

Bumble en Netflix? It’s a match! De campagne met de titel ‘Find the date you’ve been watching for’ brengt een in-app game onder de aandacht die is ontworpen om date-seeking mensen te helpen om leuke gesprekken aan te knopen. Uiteraard met ijsbrekers over hun favoriete films en tv-shows. Tot hoeveel succesvolle dates de campagne heeft geleid, weten we niet. Maar wat ons betreft, zijn ze het proberen waard.

3. Imagine – International Women’s Day

 

Wanneer je aan een dokter denkt, zie je dan een man voor je? En hoe zit dat bij een CEO? En bij een persoon die vroeg het kantoor verlaat om de kinderen van school te halen? Deze Engelse campagne rondom Internationale Vrouwendag (2022) confronteert velen met diepgewortelde genderstereotypen. Uit een onderzoek onder basisschoolkinderen in Engeland blijkt namelijk dat 39 procent nog steeds denkt dat moeders voor baby’s moeten zorgen en het huishouden doen, terwijl papa’s werken.

4. Parkeerbloopers – Specsavers

 

Met een gewaagde maar originele campagne zette SpecSavers verschillende parkeerovertredingen in scène, als onderdeeel van hun nieuwste marketingcampagne. Bij elke stunt kwam een Specsavers-busje op drukbezochte plekken vast te zitten. Brutaal, grappig en een originele uitbreiding van hun iconische slogan ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’.

5. Snow Media – Protect Our Winters

 

Geen socials, geen billboards, geen radiospotjes, maar sneeuw. Dat is de advertentieruimte die Protect Our Winters Finland inzet in de strijd tegen klimaatverandering. “We commercialiseren de winter om hem te redden van de klimaatcrisis. De winst gaat naar het beschermen van onze winters”, aldus de creatief directeur van deze campagne, Kalle Wallin.”

Meer impact maken met jouw merk?Daar helpenwij je graag bij, met of zonder (D)OOH-campagne.Neemcontactmet ons op.

Savenna
Savenna Hof (1993) tikt bovengemiddeld vaak op de backspace-toets. Sinds oktober 2020 is ze bij Yune werkzaam als copywriter. Ze studeerde Communicatiewetenschappen en New Media & Digital Culture en startte haar carrière als online redacteur bij een publieke omroep. Je kan haar enkel en alleen uit bed tetteren voor hypoallergene katten, een plak spekkoek of een combinatie daarvan.