Yune is genomineerd voor een SpinAward voor de Hersenonderzoek-campagne van VUmc. De ledenwervingscampagne is genomineerd in de categorie Digital Campaign. De organisatie kwam vanmiddag bij Yune langs om de nominatie bekend te maken.

De SpinAwards zijn de prijzen voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. De prijzen worden uitgereikt aan Nederlandse en Belgische inzenders tijdens de jaarlijkse SpinAwards Night. De SpinAwards bestaan al sinds 1998 en worden georganiseerd door de onafhankelijke Stichting SpinAwards, die zich inzet voor het stimuleren van creativiteit en effectiviteit in digitale media.

Dementie is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Om meer deelnemers te werven voor onderzoek naar een geneesmiddel, klopte VUmc Alzheimercentrum aan bij Yune.

Awareness
Voorafgaand aan het werven van deelnemers komt het bewustwordingsproces. Om eerst mensen in te lichten over de impact van dementie, en daarmee het belang van hersenonderzoek, creëerde Yune een awarenessvideo.

In de video worden verschillende personen gevraagd hun mooiste herinnering van afgelopen jaar te delen. Maar niet iedereen heeft deze herinneringen – terwijl dit juist zó vanzelfsprekend lijkt.

Resultaat
De video werd verspreid onder 50-plussers, een doelgroep waarbij dementie langzaamaan steeds vaker voorkomt. 700.000 mensen werden bereikt. Uit de reacties werd duidelijk dat men na het zien van de video bewuster was van de impact van dementie en de eigen herinneringen (nog) meer koesterde.

About Puck Roest

Puck Roest (1991) studeerde van 2009 tot 2013 aan de School van Journalistiek in Utrecht waarbij ze stage liep bij het NOS journaal en Dagblad Metro. In 2017 rondde ze de master Mediapsychologie af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In juli 2017 ging ze aan de slag als Social Media Manager bij Yune.