De impact van het coronavirus is groot. Maar in een tijd dat alles stilvalt, blijft een ding hetzelfde: consumenten hebben behoefte aan goede content. Sterker nog: we zijn nu alleen maar meer online. Dus laat je als merk van je beste kant zien en laat je inspireren door deze lijst met creatieve suggesties. 

Inhaken op een crisis als het coronavirus is nooit een goed idee. Dat doen we dus ook niet. Wel is het goed om te beseffen dat een crisis als deze ook mogelijkheden voor ondernemers en merken biedt.

Digitale kansen voor sportscholen
Neem bijvoorbeeld sportschoolhouders of -ketens als Fit For Free en Basic-Fit. Grote kans dat zij hun klanten al online trainingsprogramma’s voor thuis aanbieden. Maar dit kan ook in de vorm van een challenge: elke week een video van je favoriete trainer met een uitdagende oefening, zodat je ook thuis fit en sterk blijft. Daarnaast kunnen sportscholen alvast gaan nadenken over een sportief momentum om te claimen. Zoals dat begin januari ook altijd gebeurt: ‘wil je weer fit worden, kom dan nu langs voor een gratis proefles!’ Een toepasselijke boodschap voor straks, als de sportscholen weer open gaan. 

Hart onder de riem voor supermarktmedewerkers
Ook supermarkten kunnen online hulp bieden aan alle thuisblijvers, door hen bijvoorbeeld te vermaken en te inspireren met originele how-to-video’s. Een soort ‘Heel Holland Bakt Thuis’: de lekkerste bakrecepten die je eenvoudig thuis (met je kinderen) kunt maken en waardoor je een beetje quality time invult in deze periode. Of een positieve en sympathieke actie waarbij de supermarktmedewerkers zelf eens flink in het zonnetje worden gezet. Dit kan een video zijn waarin medewerkers van supermarkt A iedereen (dus ook de concurrentie) een hart onder de riem steekt in deze bijzondere periode.

Hulp voor thuisblijvende ouders
Om in het supermarktsfeertje te blijven: ook voor merken in het schap liggen er kansen. Neem bijvoorbeeld merken als Zwitsal, Pampers of NaturNes. Zij begrijpen ouders en maken hun leven makkelijker met verzorgingsproducten, (biologische) babyvoeding en snacks. Ook in tijden van Corona zouden zij hun doelgroep kunnen helpen met praktische tips om thuiswerken met kinderen makkelijker te maken.

Zo trek je klanten (straks weer) naar de showroom
Je denkt misschien: kan je op dit moment dan alleen relevant zijn als je als merk een link hebt met verzorging, gezondheid en voeding? Het antwoord daarop is: zeker niet, ook in andere branches kun je van de nood een deugd maken. Neem bijvoorbeeld de automotive-industrie: ook daar loopt de klandizie de deur niet plat. Maar straks misschien juist weer wel als je nu gebruik maakt van de stilte. Stuur via een eenvoudige actie bijvoorbeeld een digitale kleurplaat, of mini-game uit met daarop een auto die kinderen digitaal kunnen ‘wassen’. Daarmee kunnen ze punten sparen. Vanaf 1 mei in te wisselen voor een leuk presentje. Bij de dealer natuurlijk. 

Travel: maak van de nood een deugd
Wat er nu gebeurt treft vooral horeca, entertainment en travel heel hard. Positief denken en kansen zien is dan niet het allermakkelijkste. Maar uiteindelijk geeft dat wel energie, al is het maar omdat je weer een beetje aan het ‘bouwen’ bent aan betere tijden. Dit soort content straalt in moeilijke tijden ook vertrouwen uit: wij komen er echt wel weer bovenop. Suggesties: organiseer een loterij voor alle mensen die gedupeerd zijn. Elke week is er een vakantie te winnen voor als het luchtruim weer open gaat. Schrijf over bestemmingen die geen lock down kennen en waarschijnlijk ook niet zullen krijgen. Wijdt uit over kleine vakantiemomentjes in eigen land (ook al is dat niet jouw business als touroperator: je bouwt er wel sympathie mee op). Laat een goede copywriter een column schrijven waarin alle nadelen van een vakantie op hilarische wijze worden opgesomd en sluit af met: een keertje overslaan, misschien zo erg nog niet. Een merk dat kan relativeren, is een menselijk merk.

Voordelen voor Vinted en Marktplaats
Ook bedrijven zoals Marktplaats en Vinted kunnen – nu de kledingindustrie in China stil ligt – van extra toegevoegde waarde zijn. Hoe? Door te wijzen op de effecten van consuminderen en tweedehands aankopen. Zo heeft The Next Closet dit onlangs gedaan door hun klanten via een nieuwsbrief te wijzen op de bij-effecten van de huidige situatie: verminderde industrie-uitstoot waardoor mensen in China weer schone lucht inademen bijvoorbeeld. En het feit dat er een moment voor zelfreflectie ontstaat: we kopen met z’n allen véél te veel, terwijl er al zoveel is.

Zorgverzekeraar? Toon je respect
Uit eigen ervaring weten we bij Yune dat er bij zorgverzekeraars heel veel mensen werken die echt willen helpen. Die een innerlijke drive hebben om mensen die ziek zijn, te ondersteunen. Een zorgverzekeraar zou momenteel voortrekker kunnen zijn, of bescheiden supporter, van de beweging die de behoefte voelt om ons zorgverlenend Nederland, middels applaus of andere ludieke actie, een hart onder de riem te steken. Daar is mooie content van te maken. Denk aan een filter die ter beschikking wordt gesteld om digitaal te kunnen applaudisseren voor het zorgpersoneel.

White paper voor beginnende beleggers
De AEX donderde de afgelopen maand met maar liefst 36% in elkaar naar 400 punten. Het lijkt het ideale instapmoment voor beleggers. Of krijgen we de grote klap van een echte recessie nog voor de kiezen en komt straks de ondergrens van 200 punten zelfs nog in zicht? De (beleggings)bank die nu een scherpe white paper publiceert met treffende analyses en goede adviezen, zal goed gevonden worden op Google en via socials.

Of je nu een groot of klein merk bent, de boodschap van dit blog mag duidelijk zijn: met een goede dosis creativiteit kom je als merk ook in de moeilijke tijden verder. Behoefte aan inspiratie of ideeën op maat? Yune helpt je graag verder!

About Sabina Van der Hoeven

Sabina van der Hoeven (1988) studeerde Communicatie en werkt inmiddels ruim tien jaar in de reclame/content marketing. Voorheen werkte ze bij diverse bureaus als Projectredacteur en Contentspecialist. Bij Yune focust ze zich als Senior Copywriter op haar passie: schrijven. In de wandelgangen wordt ze ook wel liefkozend onze ‘copy queen’ genoemd.