Wekelijkse recepten van Jumbo, leuke DIY’s van Stabilo of stijltips van Eye Wish Opticiens bij jouw (nieuwe) bril. Contentvormen op Pinterest zijn legio. En sinds april kan er ook in Nederland geadverteerd worden op dit enorm interessante platform. Wij leggen je uit waarom jij hieraan mee wilt, of eigenlijk moet (!) doen.

Gebruikers van Pinterest zijn proactief op zoek naar inspiratie. Dat blijkt ook uit de eerste resultaten. Volgens Latoya van de Kerkhof, Senior Social Advertising Consultant bij iProspect, worden video’s op Pinterest 250% vaker volledig afgekeken dan op andere platformen. Daarbij zijn de kosten om je doelgroep te bereiken 50% minder dan op andere platformen. Een win-winsituatie dus.

Zo maak je een ad op Pinterest
First things first: om te beginnen met adverteren heb je eerst een (goed ingesteld) zakelijk Pinterest account nodig. Heb je nog geen zakelijk account? Volg dan eerst deze stappen. Goed om te weten: door de Pinterest-tag op je website te plaatsen, krijg je inzicht in wat mensen via Pinterest op jouw website doen.
Pinterest biedt verschillende formats waarin je kunt adverteren:

  • Standaard pin;
  • Gesponsorde video in de standaardbreedte;
  • Gesponsorde video in de maximale breedte;
  • Gesponsorde app pin;
  • Gesponsorde carrousels.

 

Kies vervolgens je campagnedoelstelling: videoweergaven, merkherkenning, verkeer- of appinstallatie. Bedenk dus of je wilt dat mensen jouw website of app bezoeken/downloaden, of dat mensen jouw producten ontdekken.
Nadat je je doelgroep, budget en looptijd hebt ingesteld, ben je klaar om je campagne live te zetten.

Blijf zichtbaar
Met Pinterest Advertising ben je vóór het aankoopproces zichtbaar bij je doelgroep. Pinterest wordt gebruikt als inspiratieplatform, wat betekent dat bezoekers primair ideeën verzamelen en niet (direct) tot aankoop overgaan. Denk aan zoektochten naar ‘borden’ met ideeën voor een leuk kaartje, een gezond en makkelijk recept of inspiratie voor een nieuwe inrichting. Wanneer je weet waar jouw doelgroep naar op zoek is, kun je perfect inspelen op deze behoeften. Zet bijvoorbeeld elke week een nieuw recept op Pinterest, of deel een tutorial voor een zelfgemaakt kaartje. Zo zorg je dat je als merk al in de inspiratiefase zichtbaar bent bij je doelgroep, en ben je concurrenten een stap voor.

Vroeg aanwezig zijn is wel degelijk gunstig, want liefst 73% van de actieve gebruikers is weleens tot een aankoop overgegaan op Pinterest. Daarnaast heeft 66% van de gebruikers een product gekocht nadat zij dit op Pinterest hebben gezien. Niet verkeerd, toch?

Verslavend
Pinterest is verslavend. Gebruikers zijn gemiddeld 34 minuten (!) per sessie actief op Pinterest. Dit is langer dan Instagram (24 minuten) en Facebook (33 minuten). Dat Pinterest verslavend werkt, heeft buiten het simpele design, dat gebruikers een gevoel van overzicht geeft, te maken met een stofje dat in onze hersenen vrijkomt tijdens het scrollen. Nir Eyal legt in zijn boek ‘Hooked’ uit dat Pinterest zo is ontworpen, dat wanneer je aan het scrollen bent, het lijkt alsof sommige afbeeldingen onder aan de pagina doormidden worden gesneden. Deze foto’s bieden een glimp van wat daaronder zit, ook al is het maar een klein beetje zichtbaar. Om je nieuwsgierigheid te bevredigen, hoef je alleen maar verder naar beneden te scrollen. Door deze bevrediging komt er een stofje vrij in het genotscentrum in je hersenen. Alleen, wanneer je een beetje naar onder hebt gescrold, zijn opnieuw de onderste afbeeldingen half afgesneden. Je hersenen snakken weer naar hetzelfde bevredigende gevoel, waardoor je blijft scrollen.

Het is dus belangrijk om als merk zichtbaar te zijn op Pinterest. Met Pinterest Advertising kun je door de hele specifieke targeting mogelijkheden je specifiek op een voor jou relevante doelgroep richten. De resultaten zijn veelbelovend, dus waar wacht je nog op?

About Joske Kardol