TikTok is razend populair. Steeds meer mensen zijn in de ban van deze verslavende video-app. Je kunt je uren vermaken met al die grappige, nieuwe filmpjes. Niet gek dat Instagram met een soortgelijke feature kwam: Instagram Reels. Maar wat zijn de verschillen?

Om antwoord te krijgen op deze vraag spreek ik met TikTokker, presentatrice en actrice Nienke van Dijk (29). Met meer dan 200.000 volgers, 3,5 miljoen likes en meer dan 700.000 views op haar meest bekeken video, kunnen we haar wel een expert noemen.

‘Wees vooral jezelf, heb plezier en probeer zoveel mogelijk uit’, aldus TikTokker Nienke van Dijk.

Hoe ben je begonnen op TikTok?
Van Dijk: ‘In 2018 ben ik begonnen op Musical.ly. Ik werkte net een paar maanden als presentatrice bij Nickelodeon en wilde graag in contact zijn met onze doelgroep. Eigenlijk was ik meteen hooked. Toen Musical.ly TikTok werd, ging ik vrolijk mee. Ik merkte al snel dat dit echt een verbetering was: meer effecten, bewerkopties en andere features. Bij Musical.ly ging het om playbacken, versneld opnemen en handgebaren. Op TikTok zijn er continu nieuwe creatieve trends. Denk aan dansjes, challenges en tutorials. Alles gaat enorm snel, iedereen kan zichzelf zijn en het draait vooral om plezier hebben. Je ziet ook een shift in de doelgroep. Eerst waren de gebruikers veelal onder de 18, maar nu vinden steeds meer volwassenen (en ook bedrijven) de app. Erg leuk om te zien.’

Wat maak jij voor video’s en welke doen het goed?
‘Dans-, acteer- en komedievideo’s zijn mijn favoriet. Ik merk ook dat mijn volgers dat soort TikToks het leukst vinden. De engagement op TikTok is heel hoog, dus mensen laten meteen in de reacties weten wat ze van je video vinden. Het is lastig om te zeggen welke soort video’s het meest viral gaan. TikTok heeft een vaag algoritme waardoor de ene video wél heel hard gaat en de ander juist helemaal niet. Ik denk dat het belangrijk is om mee te gaan met de trends en om grappig en relatable te zijn. TikToks worden sneller opgepakt als mensen zich erin kunnen vinden.’

Waar haal je inspiratie vandaan?
‘Ik haal vooral inspiratie uit de ‘For You Page’. Hierop krijg je video’s van TikTokkers over de hele wereld te zien. Je komt nieuwe geluiden, populaire trends en grappige mensen tegen. Zo krijg ik weer allerlei creatieve ideeën voor mijn eigen kanaal. De For You Page is helaas gebaseerd op je likes, reacties en gedrag. Mijn vrienden krijgen bijvoorbeeld hele andere video’s te zien. Ik vind het wel fijn dat je zowel nieuwe als oude video’s te zien krijgt, van populaire én “normale” TikTokkers.’

Wat vind je van Instagram Reels en wat is volgens jou het verschil met TikTok?
‘Eerlijk gezegd maak ik bijna geen gebruik van Reels. Ik plaats wel TikToks op Reels, zodat mijn Instagramvolgers die geen TikTok hebben de video’s toch kunnen zien. Veel andere mensen doen dit ook; de bewerkopties van TikTok zijn namelijk veel uitgebreider. Ik denk dat Reels eerst verder ontwikkeld moet worden voordat het écht aanslaat. Nu vind ik het vooral een slap aftreksel van TikTok. Daarentegen kun je wel weer andere doelgroepen bereiken op Instagram, zoals “oudere” mensen en bedrijven. Die vind je (nog) niet veel op TikTok.’  

TikTok vs. Reels: hoe zie jij de toekomst voor je?
‘Ik denk dat de groei van TikTok nog wel een tijdje doorzet en dat de doelgroep alleen maar uitbreidt. De app is hartstikke verslavend, creatief en uniek. Je ziet ook dat steeds meer bedrijven TikTok ontdekken en inspelen op de trends. Instagram Reels kán een grote concurrent worden als ze eerst meer sleutelen aan de mogelijkheden en luisteren naar de feedback van gebruikers. Ik denk wel dat Instagram zelf een uniek, groot platform is met al die verschillende functies als Stories, IGTV en Reels. Maar als ik nu moet kiezen tussen Reels of TikTok, dan kies ik voor TikTok. Het is even afwachten wat Reels in de toekomst nog meer brengt.’ 

Heb je nog tips voor beginnende TikTokkers?
‘Wees vooral jezelf, heb plezier en probeer zoveel mogelijk uit. Toen ik begon, probeerde ik vanalles en flopte er ook behoorlijk wat. Heel genant, maar uiteindelijk kom je erachter wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent. Kijk goed naar trends, hashtags en laat je vooral inspireren door anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Om de engagement te verhogen kun je een vraag in de caption stellen voor reacties. En onthoud: humor, creativiteit, positiviteit en relevantie zijn echt key.’ 

Over TikTok en Instagram Reels
De Chinese applicatie TikTok is al een tijdje booming. In 2018 onderging de app een transformatie: Musical.ly werd opeens TikTok. Dit pakte zeer goed uit. Alleen al in Nederland zijn er, volgens moederbedrijf Bytedance, bijna vijf miljoen TikTok- gebruikers. Het platform draait volledig om korte, grappige en creatieve filmpjes maken waar je oneindig doorheen kunt scrollen. Authenticiteit, oprechtheid en persoonlijkheid staan op één.

Instagram wat?
Instagram Reels werd dit jaar in augustus geïntroduceerd en is net als Stories en IGTV een functionaliteit binnen de app. Reels wordt veelal bestempeld als copycat van TikTok en dat is niet voor niets: bij deze feature draait het ook volledig om korte, grappige en creatieve video’s. Je kunt ze delen op Stories, naar gebruikers sturen of toevoegen aan je Reels-tabblad. 

Instagram Reels vs. TikTok. De verschillen op een rij:

  1. TikTok is een apart platform, Reels zit verweven in Instagram en is ‘maar’ een onderdeel. 
  2. De video’s van Reels moet je dus echt opzoeken in IG, TikTok draait daar volledig om.
  3. Hashtags spelen een minder grote rol bij Reels. Op TikTok heb je trending hashtags en worden ze gebruikt om het bereik te vergroten. 
  4. Op Instagram heb je een bestaand bereik. Op TikTok begin je helemaal opnieuw met een following opbouwen.
  5. Bij Reels heb je een uploadlimiet van 15 seconden, op TikTok kun je tot 60 seconden opnemen.
  6. Je kunt zowel video’s als foto’s uit je filmrol importeren in TikTok, bij Reels kun je alleen video’s uploaden. 
  7. In Reels heb je dezelfde bewerkingsopties als bij Stories. TikTok heeft veel meer mogelijkheden qua filters en effecten.
  8. Op TikTok draait het om creativiteit en instant content maken, Reels gaat ook nog om de ‘perfecte plaatjes’ (zoals heel Instagram)

About Mirthe Baas