Het succes van je campagne vergroten met neuromarketing, influencers inzetten voor je organisatie en de bekende principes van Cialdini gebruiken als basis voor je nieuwe merkstrategie. Het digitale medialandschap verandert continu, maar gelukkig staan wij always on. Digital Project Manager Elbrich Boelens en Head of Social Puck Roest bezochten het Social Today Event van Frankwatching. Dit zijn hun key take-outs.

Een goede briefing is het halve werk

We trappen de dag af met een met een keynote van Ashley Vinson, Creative Agency Partner bij Facebook. Haar belangrijkste boodschap? Aan het begin van een mislukte campagne ligt waarschijnlijk een slechte briefing. Zo zorg je als merk voor een goede briefing.

  • Zorg als merk voor een duidelijke business objective en deel dit met je creatieve bureau zodat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.
  • Zorg voor een gefocuste campaign objective en maak deze S.M.A.R.T. Heb je meerdere doelstellingen? Ontwikkel dan ook meerdere campagnes.
  • Definieer de juiste doelgroep, maar maak deze niet te specifiek. Creëer meerdere creatieve assets en laat het algoritme bepalen welke content het beste werkt voor de mensen binnen jouw doelgroep.
  • Stel relevante KPI’s op. Engagement en videoviews zijn leuk, maar hebben geen correlatie met een merklift. Gebruik daarom liever meetinstrumenten zoals een Brand Lift Study om de effectiviteit van je campagne te meten.
  • Bepaal de benodigde deliverables die nodig zijn en ontwikkel hier creatieve content voor. Denk hierbij niet vanuit het medium/ socialmediakanaal, maar vanuit het publiek dat je wilt bereiken.

Oh ja, nog een leuke tip van Ashley: volg @influencersinthewild als je zin hebt jezelf urenlang te verliezen op Instagram ;-).

Vergroot én voorspel je campagnesucces met neuromarketing

Kijk eens goed naar de omslag van dit boek. Wat klopt hier niet?

Misschien ben je een uitzondering en zag je het direct, of misschien zag je het over het hoofd: het woord ‘de’ staat er dubbel in.  Ook de uitgever van het boek had dit gemist. Sterker nog: er zijn duizenden boeken gedrukt voordat de fout werd opgemerkt. Onze hersenen filteren namelijk automatisch dubbele woorden uit een tekst en proberen alles in het het geheel te interpreteren. Ha, had je die wel gezien? 😉

Tim Zuidgeest, medeoprichter van Unravel, geeft ons een kijkje in de wereld van neuromarketing. Met behulp van Eye Tracking meet het bedrijf de effectiviteit van campagnes en kunnen ze deze optimaliseren. Het advies van Tim is om het rationele gedeelte over te slaan en te bekijken wat er écht gebeurt in de hersenen van mensen bij het bekijken van een campagnevideo. Waarom? “Mensen doen niet wat ze zeggen, en zeggen niet wat ze doen”, aldus Tim.

Social ❤️️ toegepaste psychologie

Hoewel veel mensen het vaak niet doorhebben, hebben psychologie en contentmarketing ontzettend veel raakvlakken. Dat weet ook Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht, Social Media Manager bij het Van Gogh Museum: hét museum met wereldwijd de meeste engagement. Alleen al vorig jaar had het museum 24 miljoen engagements op alle social kanalen. Hoe behouden ze dit aantal én zorgen ze ervoor dat dit verder groeit? Toegepaste psychologie! En wel The Fogg Behaviour Model, waarbij men uitgaat van drie elementen:

  • Motivatie: wat motiveert mensen om naar je kanaal te komen?
  • Capaciteit: is jouw kanaal toegankelijk? Zo niet, maak het toegankelijk.
  • Prompts (herinnering/ aanmoediging): geef je community een reden om aan de slag te gaan: spreek ze direct aan of herinner hen aan een actie.

Het museum gebruikt dit model bij de opbouw van hun jaarplannen en probeert op die manier zo goed mogelijk het gedrag van hun volgers te begrijpen en zo de engagement verder te verhogen. Met succes dus!

Influencermarketing 2.0

Is influencermarketing dood? Met deze vraag, waarin de spreker met een kritische blik naar haar eigen branche kijkt, trapte Marit Burgman haar keynote af. Gewaagd, maar zeker terecht. Maar liefst 86 procent van de internetgebruikers vertrouwt influencers niet, aldus de Reputatiefabriek. Marit, eigenaar van Haegens Media en Mrs. Dylan Haegens, pleit dan ook voor vernieuwing: influencermarketing 2.0 welteverstaan. Volgens Brugman zijn er drie punten waar we op moeten letten bij het inzetten van influencers voor je campagne:

  • Ga op zoek naar een échte brand ambassador. Onderzoek wie bij jouw merk past en bij wie een eventuele samenwerking natuurlijk voelt.
  • Streef naar een langetermijnsamenwerking zodat de samenwerking een stuk natuurlijker aanvoelt en je er ook langer profijt van hebt.
  • Geef de influencer creatieve vrijheid zodat de content aansluit bij zijn of haar kanaal. Dit vergroot de geloofwaardigheid en authenticiteit van de samenwerking.

Ook Marit zelf zegt kritisch te zijn op de samenwerkingen die zij met het bedrijf aangaan. Zo wijst ze zeker 80 procent van de aanvragen af omdat deze niet aansluiten bij het Dylan Haegens-merk.

Publieksfavorieten Vjeze Fur en RUMAG

De dag werd afgesloten met publieksfavorieten Freddy ‘Vjeze Fur’ Tratlehner en de mannen achter het social merk RUMAG. De uitermate ontspannen Tratlehner wist het publiek goed te vermaken met zijn relaxte houding. Zo vroeg dagvoorzitter Sophia Tienstra of er een strategie zit achter zijn online kookprogramma met BN’ers. Zijn antwoord? ‘Nee, niet echt’. Tratlehner doet wat hij leuk vindt en dat blijkt te werken. Fun fact: hij edit zijn eigen video’s zodat het er niet te gelikt uitziet. Ook René Watzema en Danny Membre van RUMAG namen het publiek mee in hun werkproces. Zo is het hun doel om altijd te blijven zeggen want anderen denken, maar niet durven zeggen. Hiermee hoopt RUMAG millenials in hun kracht te zetten. Een prima afsluiter van een inspirerende dag.

Mocht je op de hoogte willen blijven van meer social – en contentmarketingontwikkelingen of YUNE-nieuwtjes? Volg ons dan via Facebook, Instagram of LinkedIn. 

About Yune Creative Content Company