‘Hoe zorgen we voor meer engagement op Facebook?’. Het was de meestgestelde vraag onder social marketeers in 2018. Inmiddels zijn we een jaar verder en kunnen we op basis van data deze vraag steeds beter beantwoorden. Wij geven drie tips zodat ook jij hier meer grip op krijgt.

Een jaar geleden kondigde Mark Zuckerberg aan dat Facebook op de schop gaat. De oprichter liet weten dat het algoritme zou worden aangepast om er zo voor te zorgen dat het medium ‘socialer en waardevoller’ wordt. De grootscheepse veranderingen hadden met name gevolgen voor merken. Het bereik op Facebook voor bedrijven daalde gedurende het jaar en de focus kwam steeds meer te liggen op engagement.

Voor hun 2019 Guide to Facebook Engagement, bekeek BuzzSumo het afgelopen jaar ruim 777 miljoen Facebook posts om zo de pagina’s, merken en video’s te vinden die de meeste engagement opleverden. Want hoe meer engagement, hoe beter je content beoordeeld wordt door het algoritme en hoe meer mensen je bereikt. Meer organisch bereik zorgt er weer voor dat je ook met een kleiner budget je doelgroep kunt bereiken. Maar hoe kun je nu posts creëren die meer engagement opleveren?

Video first

Het is weinig verrassend, maar wel noemenswaardig. Video content leverde ook in 2018 de meeste engagement op. We wisten al dat de gemiddelde Facebookgebruiker een voorliefde voor video heeft en dat zal voorlopig ook niet veranderen. Facebook legt de nadruk op ‘betekenisvolle sociale interacties’ en video views vallen hier zeker onder. Uit het onderzoek van BuzzSumo blijkt dat video posts gemiddeld 59 procent (!) meer engagement opleveren dan andere soort content. Ook bij Yune kunnen wij het niet vaak genoeg zeggen: video, video, video. Het is hierin natuurlijk wel belangrijk dat niet kwantiteit, maar kwaliteit je doel is.

In de avond en in het weekend

Wat het beste tijdstip is om content te delen op Facebook, is tevens een vraag die iedere keer weer terugkeert. Hoewel we vaak geneigd zijn hier een algemeen antwoord op te willen geven, is de waarheid natuurlijk dat doelgroepen en hun gewoonten aanzienlijk verschillen van elkaar. Het is belangrijk om dit mee te nemen wanneer je een planning maakt. Op basis van het onderzoek van BuzzSumo kunnen we stellen dat posts die gepubliceerd worden tussen 9 en 11 ’s avonds het beste presteren. We raden natuurlijk wel aan om dit altijd te testen om te zien of dit ook voor jouw doelgroep geldt. En op welke dag kun je dan het beste je content inplannen? Ook dat varieert natuurlijk per doelgroep, maar over het algemeen wordt er het meest gereageerd op zondag.

Less is more

De derde tip die we je graag mee willen geven, gaat over de lengte van je bericht. Volgens BuzzSumo is het verstandig om de copy van je post niet langer te laten zijn dan 50 karakters. Dus inderdaad, less is more. De aandachtsspanne van de gemiddelde Facebookgebruiker is kort en het is dus belangrijk om snel de aandacht te grijpen.

En de ideale videolengte? Die ligt volgens BuzzSumo tussen de 3 en 5 minuten, met de sweet spot tussen minuut 3:00 en 3:20. Toch is de rol van copy hierin ook belangrijk, want door middel van tekst wordt de aandacht van de gebruiker gegrepen en worden ze overtuigd om de video te bekijken.

Wil je zeker weten dat je opvalt, ga dan voor vertical video. Op die manier valt het de gebruiker minder op dat het gaat om een advertentie en is het aangenamer om de video te bekijken op mobiel.

Nogmaals, vergeet niet om deze resultaten te testen op jouw doelgroep en ze enkel te gebruiken wanneer dit relevant is voor jouw publiek. Succes!

About Puck Roest

Puck Roest (1991) studeerde van 2009 tot 2013 aan de School van Journalistiek in Utrecht waarbij ze stage liep bij het NOS journaal en Dagblad Metro. In 2017 rondde ze de master Mediapsychologie af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In juli 2017 ging ze aan de slag als Social Media Manager bij Yune.