Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn worden wereldwijd veelvuldig gebruikt. Ook marketeers zijn geneigd alleen deze social platformen in te zetten voor campagnes. Naast deze bekende media zijn er natuurlijk veel meer platformen waarmee je je doelgroep kunt bereiken. We zetten drie interessante voor je op een rij. 

TikTok

We beginnen met de snelst groeiende app van het moment: TikTok. De kans is klein dat je deze gemist hebt. Via de social media-app kunnen gebruikers korte muziekvideo’s maken en delen. Dit spreekt in het bijzonder Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) aan. Deze digital natives laten door middel van deze app hun creativiteit de vrije loop.

In de Verenigde Staten werd TikTok vorig jaar meer gedownload dan Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Het Chinese ByteDance ontwikkelde in 2017 het platform Musical.ly en liet dit in 2018 overgaan in TikTok. Sindsdien is het aantal downloads explosief gestegen en Facebook noemt de app een “gedegen concurrent”. Om tegengas te bieden lanceerde Facebook vorig jaar een nieuwe app genaamd ‘Lasso’ die opvallend veel doet denken aan TikTok, maar die alleen iets minder vaak gedownload wordt.

Bron: SensorTower

 

Experimenteren
Momenteel is het in Nederland nog niet mogelijk om op TikTok te adverteren, maar in andere landen is het bedrijf wel al bezig met advertentiemogelijkheden. Natuurlijk kan het voor merken met een jonge doelgroep geen kwaad om alvast te experimenteren op dit platform.

Reddit

Een oude bekende die opnieuw groei doormaakt. Reddit.com werd in 2005 opgericht door Steve Huffman en Alexis Ohanian en heeft vanaf dat moment een sterke fanbase opgebouwd. Op Reddit delen gebruikers hun mening, grappige bevindingen of andere leuke content. Hier kunnen anderen op stemmen of reageren waardoor de zichtbaarheid van de content wordt verhoogd of verlaagd. Als gebruiker kun je je ook inschrijven voor verschillende subreddits waardoor je een specifiek onderwerp kunt volgen. Hoewel er vooral Engelstalige subreddits zijn, zien we ook steeds vaker Nederlandstalige content voorbij komen.

De laatste jaren is het platform flink gegroeid. Doordat Huffman onlangs tijdens de Cannes Lions liet weten tóch adverteerders te kunnen accepteren op het medium wordt Reddit steeds interessanter. Sinds begin dit jaar maken ruim 330 miljoen mensen gebruik van Reddit. Het gebruik is met maar liefst 30 procent gestegen en hiermee is het platform officieel groter dan Twitter.

Bron: Reddit.com

 

Onbekend terrein
Adverteren is al een tijd mogelijk op Reddit.com, alleen zijn er nog niet veel merken die gebruik maken van het platform. Op Reddit is het mogelijk om te adverteren op brand awareness, conversies, app installs, traffic en video views. Met een campagne enkel gericht op Nederland kun je ongeveer 500.000 impressies realiseren, aldus Emerce. Je kunt je ad ook inzetten op specifieke subreddits, maar verdere specificatie is – helaas – nog niet mogelijk. Maar wie weet nu oprichter Huffman merken op Reddit heeft geaccepteerd, gaan ze het mogelijk wel verder uitbouwen. We houden het in de gaten!

Twitch

We sluiten dit lijstje af met gameplatform Twitch, dat zich tegenwoordig steeds meer ontwikkelt als videodienst. Hiermee gaan ze dus flink de strijd aan met YouTube. We zien steeds vaker dat ook non-gamers gebruik maken van Twitch. Gebruikers kunnen via een eigen kanaal uitzendingen maken over onderwerpen naar keuze en daarbij een publiek/fanbase opbouwen. ‘Be positive, avoid cursing and don’t feed the trolls’, is het motto van Twitch. In tegenstelling tot YouTube wordt het platform echt gebruikt om interesses te delen en kennis te verdiepen. Hierdoor blijven de ‘positive vibes’ behouden.

Het platform werd in 2011 opgericht waarbij gebruikers onder andere hun speelsessies konden livestreamen. Deze uitzendingen beschikken over een livechat en kunnen later nog als video on demand worden teruggekeken. In 2014 werd het platform gekocht door Amazon.com, hoewel Google ook graag de videodienst had willen overnemen.

Bron: Twitchtracker.com

 

Commerciële mogelijkheden
Het aantal commerciële mogelijkheden binnen Twitch neemt ook steeds meer toe. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld games shoppen na het zien van een stream of kunnen sportfans merchandise van hun team kopen tijdens het streamen van een wedstrijd. Ook werd er op Twitch onlangs een extensie gelanceerd waardoor gebruikers hun eigen kledingdesigns konden aanbieden tijdens hun uitzending. Grote merken laten ook steeds vaker van zich horen via Twitch. Zo promootte Disney de dvd-uitgave van Black Panther op het platform.

Twitch-gebruikers zijn trouw. Zo bekijken ze vaak de commercial breaks van de streamers die ze volgen om hen op die manier te steunen. Met dit in het achterhoofd is het geen slecht idee om wat langere video’s weg te zetten op het platform. Ook het geluid van de reclames moet dan aansluiten, want gebruikers openen vaak wel een nieuw tabblad maar laten het originele scherm openstaan. Op die manier bereik je hen toch met je boodschap.

Een ander mooi voorbeeld van geschikte content voor Twitch is een joint promotion. Zo werkte de Nederlandse bloedbank Sanquin samen met de populaire game League of Legends. Nieuwe bloeddonoren ontvingen een een gratis ‘skin’ voor het personage Thresh. De samenwerking leverde maar liefst 3.000 nieuwe donors op.

Hoewel YouTube natuurlijk nog steeds de grootste is als het gaat om video, doet Twitch ook een aardige duit in het zakje.  Wanneer er alleen wordt gekeken naar livestreaming is Twitch toch echt een stuk groter dan YouTube Live, met gemiddeld zo’n 750 miljoen maandelijkse kijkers. One to watch, dus!

About Puck Roest

Puck Roest (1991) studeerde van 2009 tot 2013 aan de School van Journalistiek in Utrecht waarbij ze stage liep bij het NOS journaal en Dagblad Metro. In 2017 rondde ze de master Mediapsychologie af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In juli 2017 ging ze aan de slag als Social Media Manager bij Yune.