Een podiumswitch, ongevraagde zelfreflectie en dansende vaders: hallelujah wat was het een turbulente week voor de internetgebruikers. Om jouw overzicht te herstellen, zetten we alles wat on- en offline trending was voor je op een rijtje. 

Door Anne-Mei Chin en Jasmijn Seghers 

Share the mic now

De campagne #sharethemicnow is ontstaan in de Verenigde Staten. De bedoeling van deze campagne is om de aandacht voor zwarte vrouwen en het belangrijke werk dat ze doen te vergroten. Bij de campagne geven beroemde witte vrouwen hun sociale-mediaplatforms voor de dag aan zwarte vrouwen. In de stories praten de vrouwen live over hun niet vertelde verhalen en levenservaringen (betreft racisme en discriminatie).⁣ De Amerikaanse traditie vond plaats op 10 juni met onder andere Teen Vogue-editor Elaine Welteroth en influencer Kourtney Kardashian. De Nederlandse editie #ShareTheMicNowNL vond deze week plaats op 17 juni met sterren als actrice Lieke van Lexmond en verslaggeefster Rowan Blijd.


TikTok challenges 

De choose your coronacharacter-filter op TikTok viert als sinds het begin van de quarantaine hoogtij op de app. Je hebt nu zelfs een VMBO-variant en een Plus-versie! Weer een stukje zelfreflectie via social media. Zucht, waar het internet toch wel niet goed voor is. Vader Jacob, slaapt gij nog? Nee, papa Jacob is lekker aan het dansen op TikTok onder de onderhand hele grote hashtag #daddance. Het dansen van vaders is regelrecht leedvermaak 😃Uit de categorie Quarantaine Made Me Do It, onder andere deze break a neck-prank… Nu al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken! Waarom gaat iedereen zo goed op leedvermaak? 

De kracht van K-pop-fans

Wisten jullie dat er naast de trendblog nog meer invloedrijke dingen op het internet zijn? Ik heb het over de K-Pop-community! En laten zij nou net de (digitale) rebelse schoolkinderen aan het uithangen zijn. Vorige week riep de politie in de Amerikaanse stad Dallas mensen op om via een app video’s door te sturen van demonstranten die zich niet aan de regels hielden. K-pop fans besloten hier een stokje voor de steken. Ze downloadden de app van de politie massaal en stuurden filmpjes in van optredende K-pop-artiesten. Dit resulteerde in zoveel K-pop filmpjes op de app dat hij een aantal uur later offline gehaald. Booiijaaaah!

Je bent in ieder geval weer op de hoogte gesteld. Tot volgende week! 

anne-mei.chin@yune.nl'

About Anne-Mei Chin