Het bereik op Instagram is de afgelopen jaren flink gestegen. Van alle mediamerken maakte het platform de laatste jaren de sterkste groei door onder de Nederlandse bevolking. Vooral jongeren gebruiken Instagram vaker en Facebook steeds minder. Dat blijkt uit het bereiksonderzoek van GfK (Digital Audience Measurement/DAM) dat vandaag is verschenen.

Instagram, onderdeel van Facebook, bereikte in december 2018 zelfs 50 procent van de Nederlanders (13+), ten opzichte van 36 procent in 2016. GfK onderzoekt sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking. In 2014 lag het bereik van Instagram nog op 20 procent. Inmiddels is dit dus ruim verdubbeld.

Jongeren minder op Facebook

In het jaaroverzicht van 2018 is er tevens een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren te zien. In december 2014 bedroeg het gemiddelde dag-bereik van Facebook op de smartphone nog 52 procent. In 2018 is het bereik gedaald naar 42 procent.

Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren, naast andere leeftijdsgroepen. Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt, namelijk de vierde plek. 

Smartphone blijft favoriet

In 2018 is ook het gebruik van de smartphone gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder gebruikt in december 2018 inmiddels 77 procent een smartphone voor online gedrag. Het smartphonegebruik onder jongeren (13-34 jaar) in afgelopen jaar stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87 procent), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet.

Onder 35-49 jarigen is het smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen. Deze doelgroep gebruikt de tablet het meest van alle leeftijdsklassen, onder deze doelgroep is het maandbereik namelijk 70 procent. Onder vijftigplussers zien we het bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij er relatief gezien het minst gebruik van maken.

Bekijk hier de volledig lijst met de top 50 van online platforms in 2018.

About Puck Roest

Puck Roest (1991) studeerde van 2009 tot 2013 aan de School van Journalistiek in Utrecht waarbij ze stage liep bij het NOS journaal en Dagblad Metro. In 2017 rondde ze de master Mediapsychologie af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In juli 2017 ging ze aan de slag als Social Media Manager bij Yune.