We zeiden het al eerder: Snapchat groeit hard. Daarom wordt de app voor merken steeds interessanter. Maar hoe zet je als merk Snapchat effectief in?

Eerst even een opfrissertje: Snapchat is een mobiele applicatie waarmee je foto’s of video’s kunt sturen naar andere gebruikers die jou volgen. Als de content is bekeken, verdwijnt het meteen. Alleen als je de foto of video verstuurt via de optie ‘Mijn Verhaal’, blijft het 24 uur zichtbaar. Daarna verdwijnt het alsnog.

Jongeren 
Snapchat heeft in Nederland 1,5 miljoen gebruikers en is vooral populair onder jongeren. Hoewel de applicatie bij sommigen bekend staat om het ‘pikante karakter’ (lees: de mogelijkheid spannende foto’s te sturen die na luttele seconden in het niets verdwijnen), biedt Snapchat ook voor merken een hoop kansen. Vraag je hierbij wel altijd af: bereik je jouw doelgroep op Snapchat? Zijn dit jongeren tussen de 13 en 25 jaar, dan is het een schot in de roos. Met elke andere leeftijdscategorie sla je de plank finaal mis.

Je bent vast benieuwd hoe je Snapchat als merk dan effectief kunt inzetten. We zetten een aantal manieren voor je op een rij:

Storytelling
In een tijd waarin online alles vluchtig is, wordt storytelling steeds belangrijker. Als merk moet je een verhaal hebben, een die de aandacht vangt tussen al die kortstondige content. Door op Snapchat in ‘Mijn Verhaal’ achter elkaar foto’s en video’s toe te voegen, kun je een mooi, persoonlijk en visueel verhaal vertellen dat past bij jouw merk.

Een voorbeeld van succesvolle storytelling op Snapchat is de minifilm die Taco Bell maakte ter introductie van een nieuwe taco. De film werd geschoten tijdens de MTV Movie Awards, elke scène was maximaal tien seconden en moest in één keer gefilmd worden met een iPhone. Deze unieke actie resulteerde in 74 miljoen PR indrukken en verdubbelde het aantal volgers in één dag. In onderstaande video zie je een samenvatting van deze actie:

Sneak peeks
Fans willen graag overal van op de hoogte zijn en het liefst als eerst. Op Snapchat kun je je volgers sneak peeks geven van nieuwe producten of diensten. Deze exclusieve content doet hen speciaal voelen en versterkt de relatie met je fans. Dit deed Victoria Secret bijvoorbeeld vorig jaar goed in aanloop naar hun show.

Snapchatblog2

Kijkje in de keuken
Afgelopen juni organiseerde Yune een fansessie met jongeren om te praten over hun social mediagebruik. ‘Echte content’ zoals foto’s achter de schermen of op evenementen waarderen zij, want het moet volgens hen niet alleen om het product gaan. Door op Snapchat shots van achter de schermen, grappige situaties en nieuwtjes (zoals de introductie van een nieuwe medewerker) te delen, kun je je fans een kijkje in de keuken geven. Zo zien zij wie er achter het merk zitten, dit maakt je merk persoonlijk en kan wederom de relatie met je fans versterken.

Winacties
Winacties doen het natuurlijk altijd goed. En op Snapchat kun je supercreatieve winacties opzetten. Zet je winactie in ‘Mijn Verhaal’ zodat het voor iedereen zichtbaar is en stuur het daarnaast afzonderlijk naar een groep volgers – zodat zij een persoonlijk bericht krijgen – om je bereik te vergroten. Yune zette eerder een winactie op voor STABILO op Snapchat, dit leverde veel interactie en leuke inzendingen op van fans.

Snapchatblog

Betrek je doelgroep
Het een-op-eencontact met fans op Snapchat is kwalitatief van hoog niveau. Dit biedt jouw merk een verdiepende relatie met je fans, waar je nuttige input uit kunt halen. Betrek je fans bij je content en ontdek zo wat zij interessant vinden. Een andere goede tip: bekijk ook eens de snaps in ‘Mijn Verhaal’ van je volgers. Ook hieruit kun je nieuwe ideeën voor content halen. Zo zie je immers wat hen dagelijks bezig houdt.

Met de juiste doelgroep biedt Snapchat kansen om op een nieuwe, creatieve manier met content en je doelgroep bezig te zijn. En dat is natuurlijk altijd het proberen waard!

Deel dit artikel

About Joëlle van Rheeden

Tijdens haar studie Persuasive Communication aan de UvA is Joëlle’s interesse in social media gewekt. Voor haar scriptie pluisde zij heel wat theorie uit om te onderzoeken wat het effect was van webcare op de evaluatie van een merk. Na bergen theorie, nu bij Yune de praktijk! Als Junior Projectmanager regelt zij wat er te regelen valt en doet zij haar best projecten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook schrijft zij blogs. En speelt zo nu en dan (oké, elke dag) een potje tafeltennis.