Een linkadvertentie op Facebook leidt je klant supersnel naar de plek waar je hem of haar wilt hebben: je website. Maar eerst moet je de aandacht grijpen en ervoor zorgen dat de lezer het belang van je boodschap inziet. Ontdek hier hoe krachtige copy kan helpen om je doel te bereiken: making the reader care and click.

De headline

Onze aandachtspanne is letterlijk zo lang als die van een goudvis. Daarom scannen we op social media vooral headlines om te bepalen waar we meer over willen lezen. Een belangrijk stukje tekst dus! Met deze tips eis je met je headline direct de aandacht op.

Wow! Ken jij deze geweldige truc al?

Schaam je niet voor je nieuwsgierige gedrag: dat heeft gewoon te maken met je curiosity gap. Als je brein merkt dat er een gat in je kennis zit, ontstaat een gevoel dat het een achterstand heeft. Je brein wil daarom per se op zoek naar het antwoord. Barack Obama kende dit trucje al langer. Met e-mailonderwerpen als ‘Barack’s birthday party’ en ‘An emotional moment in the Oval Office’ trok hij de aandacht van al zijn medewerkers. Tijd voor een carrièreswitch als marketeer?

Wat denk je dat nog meer nieuwsgierigheid opwekt? Juist, een vraagteken. Als we een vraagteken zien, willen we instinctief direct een antwoord ontdekken. Vraag iets waaraan de lezer zich kan relateren of benieuwd naar is. Want als jij ‘Sluit jij de badkamerdeur als je alleen thuis bent?’ leest, ga je toch ook automatisch nadenken over je eigen badkamergewoontes?

Zo krijg je meer clicks naar je site

We voelen allemaal weleens de druk om onszelf te verbeteren. Speel daar bij het schrijven van je headline op in met een how to. Focus op een behoefte of wens en beloof deze te vervullen. Wees wel specifiek en doelgericht. ‘Zo verdien je je salaris thuis vanaf de bank’ geeft een duidelijk resultaat, terwijl je met ‘Zo start je vanaf je bank een bedrijf’ niet direct een duidelijk voordeel noemt.

‘Alleen vandaag 50 procent korting!’ of ‘Nog maar 3 kamers beschikbaar!’: misschien cliché, maar door onze fear of missing out werkt het principe schaarste wel. Laat mensen realiseren wat ze missen als ze niet snel reageren, dan groeit hun waardering voor je product of dienst. Want zeg eens eerlijk, als je iets niet mag hebben, wordt je behoefte ernaar alleen maar groter, toch?

De postcopy

Nu je de aandacht hebt getrokken met een steengoede headline, is het tijd voor de postcopy. Je lezer beslist in een split second of je bericht de moeite waard is, dus wees ook hier kort, bondig en duidelijk.

Meer aandacht voor je content krijg je door deze tip

Ons brein reageert op rationele en emotionele argumenten. Als je deze twee combineert, wordt je copy nóg overtuigender. Je argument hangt namelijk niet meer alleen van de rationele impact en geloofwaardigheid af, maar ook van de kracht van emoties die het bij de ontvanger triggert.

Begin met een emotioneel argument door voordelen van je product of dienst te benadrukken, zoals ‘Verbeter je immuunsysteem en krijg een betere huid terwijl je van citrusvruchten geniet’. Daarna volgt een logisch argument. Benoem hiervoor de mogelijkheden om de genoemde voordelen te realiseren, bijvoorbeeld met ‘In Everyday Citrus Recipes vind je meer dan 100 recepten om elke maaltijd van citrusvruchten te genieten’.

De linkbeschrijving

Tot slot, de linkbeschrijving. Met maximaal 30 tekens – het liefst zelfs minder – is het ‘t kortste onderdeel. Maar dat maakt het de perfecte plek om nog een allerlaatste call-to-action te doen. Zet de gebiedende wijs in als retorisch middel om je lezer het laatste zetje in de goede richting te geven. ‘Klik voor meer informatie’, ‘Schrijf je nu in’ of ‘Word direct lid’: een simpel imperatief met een vleugje urgentie kan wonderen doen.

Voilà, je link ad is klaar voor gebruik. Laat die clicks maar komen!

About Lois van Aken