Instagram is hot. Het sociale fotoplatform kent inmiddels 300 miljoen gebruikers, waarvan zo’n 1,8 miljoen Nederlanders. Niet voor niets zitten talloze merken op Instagram, die stuk voor stuk vechten om zoveel mogelijk likes. En net zoals op andere sociale media, is hierbij niet alleen het beeld van belang. Ook tekst speelt op Instagram een belangrijke rol. Hoe schrijf je de perfecte Instacopy? Vijf tips.

#Kort
Op Instagram zitten beeldbeestjes. Gebruikers zijn hongerig voor mooie plaatjes, niet zozeer voor mooie woorden. Celebs zoals Beyoncé weten dat als geen ander. En waar zij soms een beetje te weinig tekst gebruikt, zit er wel een wijze les in haar – stille – boodschap. Want less is more, ook op Instagram. Ondanks dat hier geen begrenzing aan de hoeveelheid tekst zit, is het goed om te onthouden dat zowel korte Facebook- als Twitterposts (<100 tekens) het beter doen. Laat je foto het verhaal vertellen, niet je beschrijving. Eigenlijk hebben we er zelf al teveel over gezegd. Houd je copy gewoon kort. Basta.

#Relevant
Hand in hand met bovenstaande, geldt dat de tekst die je gebruikt, vooral relevant moet zijn. Sommige Instagramaccounts leven namelijk van verhalen – lange beschrijvingen waar het beeld niet zonder kan. En sommige Instagramposts vragen om meer uitleg, ook dan volstaat één zin simpelweg niet. Gebruik je tekst? Zorg er in dat geval voor dat alles wat je zegt relevant is. Mooie verhalen? Ja. Het toevoegen van links? Niet zo. Deze zijn onklikbaar. Plaats belangrijke links liever in je bio en verwijs hiernaar in je post.

#Creatief
Gebruik ook relevante hashtags. Natuurlijk is een hashtag dé manier om gevonden te worden. Maar hashtags die alleen jij kent, die kun je beter achterwege laten. Je kunt dergelijke hashtags wel gebruiken als creatieve ondersteuning, voor een leuke kwinkslag. Dat mag altijd, want een eigen stijl wordt bijzonder gewaardeerd op Instagram. En: hoe creatiever, hoe beter. Denk aan #wateengoedideevanYune en andere pareltjes. #wateengoedartikel. #echt.

#Comments

Gebruik je hashtags, dan rijst vanzelf de vraag hoeveel je er mag en kan plaatsen. Ons antwoord: het ultieme aantal hashtags bestaat niet. De ene onderzoeker claimt dat vijf ideaal is, de ander zegt meer dan tien, sommigen beweren zelfs dat één volstaat. It’s still unsure. Ondanks dat Instagram geen grenzen kent en je – in theory – zoveel hashtags kunt gebruiken als je zelf wilt, is er wél een ongeschreven regel in Instaland: misbruik de mogelijkheid niet. Dertig doorsnee hashtags bij een foto? Staat niet zo tof. Ook hier geldt: less is more.

Tip van onze mediaman: Wil je toch stiekem gebruik maken van superveel hashtags? Gebruik dan de comments om je post te laden. Plaats dan een reactie onder je foto met daarin zoveel hashtags als je zelf wilt. Dan blijft je post lekker kort en opgeruimd en word je toch superveel gevonden. Winning!

#Grammatica
Voor alle sociale media geldt: zorg dat je post foutloos is. Het gebruik van slang, straattaal en andere toffe dingen, soit. Maar spelfouten zijn een no go. Ook op Instagram. Je wilt immers goed overkomen bij de doelgroep, die in veel gevallen kritisch is. En dat doe je niet met misplaatste d-tjes en t-tjes. Let daarom op je spelling en grammatica. Hulp nodig? Lees dan ons artikel ‘Vijf veelvoorkomende taalfouten op social media’. Gegarandeerd dat jij nooit meer fouten maakt.

About Iris Dekker

Iris is een creatieve tekstschrijver met een voorliefde voor long copy, redigeren en strategie. In 2010 begonnen als junior copywriter bij een online advertisingbureau in Amsterdam. Daarna werkzaam voor verschillende opdrachtgevers, in print en op het web. Sinds 2015 is ze de copywriter in huize Yune, waar ze zich bezig houdt met het schrijven en redigeren van alles waar tekst in voorkomt. En dat is een hoop.