Met meer dan twee miljoen mobiele downloads kunnen we niet meer om Snapchat heen. Het succes van de app zit ‘m in de imperfectie van de content. De beelden van maximaal tien seconden zijn niet geënsceneerd en geven de kijker écht een kijkje in de keuken. Dat het platform niet alleen meer gebruikt wordt voor het versturen van gezellige kiekjes, is inmiddels ook bekend bij de grote merken. Ja, ja, we beginnen het te snappen! Leuk, zo’n nieuw social platform, maar welke content maak je hiervoor? Yune ging hier in de lead.

Om grip te krijgen op het dynamische landschap van Snapchat, moet er gedacht worden vanuit de doelgroep met een leeftijd tussen de 12 en 25 jaar. Daarom ontpopte onze jongste collega en fanatiekste Snappie zich tot Snapchat-expert. Want eerlijk is eerlijk: die oudjes snappen er de ballen van. Heel veel rainbow pukes, kwijlende hondjes en bloemenkransen verder kunnen we bevestigen dat Snapchat merken de kans biedt om direct in contact te komen met de jeugd.

Styling en make-up advies van de Bijenkorf
De Bijenkorf vroeg Yune om via Snapchat in contact te komen met jonge beauty en fashion lovers. Hiervoor creëerden we een format dat wekelijks terugkomt: Q&A on Tuesday. In dit vraag- en antwoorduurtje geven make-upartist Yokaw Pat en styliste Nicole Huisman antwoord op de vragen van volgers. Via een oproep op Snapchat, Instagram, Facebook en via de persoonlijke kanalen van deze twee influencers, kunnen volgers hun vragen achterlaten.

snapchat-db

Het resultaat
En het werkt: het Snapchatkanaal is binnen 5 weken met ruim 40 procent gegroeid.

Je kan De Bijenkorf op Snapchat vinden onder de naam ‘Bijenkorfsnaps’.

Dinoplaatjes van Albert Heijn
Ook klant Albert Heijn wilde experimenteren met het nieuwe sociale platform. Naast hun te gekke dinoplaatjes, VR-brillen en plakboeken, is het merk daarom ook met alle dino’s op Snapchat te vinden onder de noemer ‘Vraag het Freek’. In een livevideo op Facebook riep Freek Vonk alle kijkers op om hem allerlei dinovragen te stellen. De antwoorden op die vragen gaf hij op Snapchat.

Het resultaat
De vragen stroomden binnen en slechts enkele dagen na de lancering had het Snapchatkanaal van Albert Heijn al meer dan 1k views per snap. Te gek!

snapchat-freek

Doodlen
Na het succes van ‘Vraag het Freek’ volgde ‘Dino Doodle Dag’. Met een winactie riep Albert Heijn heel snappend Nederland op om te gaan doodlen. Doodlen? Ja, je weet wel die leuke tekeningetjes zoals hieronder.

snapchat-doodle

Je kan de Albert Heijn op Snapchat vinden onder de naam ‘Albertheijnsnap’

Het succes in vogelvlucht
Heel veel snaps later kunnen we met zekerheid zeggen dat dit jonge platform vol kansen en uitdagingen zit. Binnen de context van Snapchat kunnen we te gekke content maken. Maar ook hebben we inmiddels geleerd dat – net als ieder ander platform – ook Snapchat om een serieuze benadering vraagt, als het om contentproductie gaat. Ga je met Snapchat aan de slag? Dan geven we je graag nog de volgende punten mee:

  • Ga voor kwalitatieve doodles: geloof ons, dit is een vak apart!
  • Plaats stories met een duidelijke verhaallijn.
  • Bereid je story goed voor: maak een script en schrijf dit van tevoren uit.
  • Bedenk terugkerende rubrieken, dit zorgt voor herkenning.
  • Houd de content kort en luchtig.
  • Maar boven alles: experimenteer & leer.

Happy Snapping!

About Yune Creative Content Company