Snapchat groeit in Nederland het hardst van alle chat-apps. Begin dit jaar had de applicatie ongeveer 1,5 miljoen gebruikers in Nederland en de groei lijkt voorlopig door te zetten. Nederlandse merken die Snapchat op een goede manier gebruiken zijn echter nog niet dik gezaaid. Yune opende daarom een account voor STABILO en testte deze populaire app.

Voor wie het gemist heeft: Snapchat is een mobiele applicatie, waarbij gebruikers foto’s of video’s kunnen maken en die kunnen doorsturen naar mensen uit hun vriendenlijst. Hieraan kan tekst of een tekening worden toegevoegd. Deze foto’s, ook wel ‘snaps’ genoemd, zijn maximaal tien seconden zichtbaar en verdwijnen daarna voorgoed: een aantrekkelijk voordeel voor veel mensen. Een andere mogelijkheid is om een foto of video te delen via de Story-functie, in dat geval blijft deze 24 uur lang zichtbaar. Zo kun je door middel van meerdere foto’s een verhaal vertellen.

Waarom STABILO?
STABILO staat voor creativiteit en is een merk dat zich graag profileert als voorloper.
Wat betreft de doelgroep is het een schot in de roos. Op Snapchat zitten namelijk overwegend vrouwelijke gebruikers tussen de 13 en 25 jaar. Dit is precies de doelgroep van STABILO. Daarnaast heeft STABILO een actieve community en ook op Snapchat is het engagementniveau hoog. Het is interessant te ontdekken hoe de fans van het merk reageren op deze nieuwe vorm van interactie: een-op-een, zonder dat er iemand meekijkt.

Plan van aanpak
Vooraf is een contentkalender ontwikkeld, zodat er vijf dagen per week content geproduceerd werd. In totaal zijn er tien snaps geplaatst. Deze content varieerde van een strip tot een prijsvraag en van grappige foto’s tot een tutorial. Op Facebook kondigden we aan dat we nu op Snapchat zitten.

Snapchat1

Eerste resultaten
Snapchat biedt helaas nog geen inzicht in statistieken en het vergaren van resultaten was voornamelijk handwerk. Toch zijn er wat opvallende cijfers die we kunnen delen:

  1. Binnen een uur had STABILO vijftig volgers op Snapchat. Twee weken later 561 volgers.
  2. In totaal ontving STABILO 675 snaps van hun volgers.
  3. Aan de eerste prijsvraag, die als persoonlijke snap naar alle volgers werd gestuurd en aan de Story werd toegevoegd, deden 134 volgers mee. Aan de tweede prijsvraag, die enkel aan de Story werd toegevoegd, deden 71 volgers mee.

Behalve enthousiaste en creatieve antwoorden op onze snaps en prijsvragen, waren de volgers van STABILO uit zichzelf erg actief en geïnteresseerd. Fans stuurden geregeld vragen en eigen tekeningen.

Snapchat2

Conclusie
Snapchat biedt een merk de verdiepende relatie met fans die op andere social media mist. Het een-op-een-contact is van hoog kwalitatief niveau, waar op andere kanalen vaak de focus ligt op kwantitatieve resultaten. Een kanttekening daarbij is dat community management erg arbeidsintensief is, want als merk wil je graag elke fan te woord staan. Snapchat kan voor een merk als STABILO, met een actieve fanbase op deze applicatie, van grote waarde zijn. Op dit moment is Yune bezig een plan te ontwikkelen hoe STABILO Snapchat structureel kan inzetten.

About Joëlle van Rheeden

Tijdens haar studie Persuasive Communication aan de UvA is Joëlle’s interesse in social media gewekt. Voor haar scriptie pluisde zij heel wat theorie uit om te onderzoeken wat het effect was van webcare op de evaluatie van een merk. Na bergen theorie, nu bij Yune de praktijk! Als Junior Projectmanager regelt zij wat er te regelen valt en doet zij haar best projecten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook schrijft zij blogs. En speelt zo nu en dan (oké, elke dag) een potje tafeltennis.