Deel dit artikel:

Het komt nog geregeld voor dat wij moeten uitleggen wat precies het belang is van een contentstrategie. Ik hoor mezelf dan vaak een algemeenheid bezigen als ‘het is goed om eerst even na te denken voordat je iets gaat doen’. Maar de vraag kan uiteraard specifieker worden beantwoord. Daarom kort vijf belangrijke redenen op een rij waarom een contentstrategie belangrijk is voor merken.

1) Doelen: weten en meten waarom je iets doet
In de beginfase van Facebook waarbij merken onder het mom van ‘experimenteren’ zonder strategie content publiceerden, kwam het nog vaak voor dat er updates werden geplaatst niet te verantwoorden waren vanuit doelen. En je moet natuurlijk altijd vanuit een doel werken anders kan het zomaar zinloze content en weggegooid geld blijken. Tegenwoordig, mede door het beperkte organische bereik, is men veel kritischer op content. Door vooraf de doelstellingen van content marketing te bepalen, ben je verantwoord bezig en kun je meten of de gekozen koers de juiste is.

2) Juiste mensen, juiste plek, juiste moment
Tegenwoordig heeft iedereen zijn mond vol van de customer journey. Maar de juiste mensen op het juiste moment, via de juiste touch points bereiken is natuurlijk van alle tijden. Toegegeven, tegenwoordig zijn daar fijnmaziger mogelijkheden voor en de reis die de klant aflegt is beter te volgen en te meten. In de contentstrategie is het uitwerken van doelgroepen naar persona’s, het kiezen van de juiste kanalen / plekken en het publiceren op het juiste moment, een belangrijk onderdeel.

3) Garandeert continue aanwezigheid
Nog zo’n term: ‘always on’. Maar de tijd van louter in campagnes denken is wel geweest. Tegenwoordig hebben we het over Hygiene, Hub en Hero content. Waarbij met name hygiene en hub ervoor zorgen dat je als merk het hele jaar door aanwezig bent.

4) Contentpijlers houden je op het goede spoor
Binnen de strategie is het van belang om doelen, en merkverhalen te koppelen aan de (content) behoeften van de consument. Uit de cocktail van deze drie strategische uitgangspunten ontspringen enkele contentpijlers waar vrijwel alle content aan opgehangen kan worden. In elk geval de content waarmee je je onderscheidt van de concurrentie (vooral hub en hero content dus). Door telkens bij het bedenken en produceren van content met de pijlers te werken, ben je ervan verzekerd dat je content maakt die bijdraagt aan de strategische doelen.

5) De kalender geeft rust en relevantie
Aan het einde van de strategiefase komt veel samen in de contentkalender. Eén document met de belangrijkste uitgangspunten (pijlers, kanalen, content, adbudgetten), waarbij per maand, week of dag de te produceren content staat. De kalender voorkomt ad hoc werken met te krappe deadlines. Al ver van tevoren zie je belangrijke zaken (lees: contentbehoefte) aan komen. Of het nu om een inhaker of een belangrijk marketing moment gaat.

About Robert Doggers

Robert Doggers is mede-oprichter van Yune. Content creatie is zijn passie en de rode draad in zijn werk. Vóór Yune was Doggers oprichter/hoofdredacteur van de NL-uitgaansbladen (o.a. NL20) en werkte hij als journalist voor Het Parool & BNR Nieuws Radio. Hij begon zijn carriere bij verschillende reclamebureaus en internetbedrijf Lost Boys. Doggers doceert Content Marketing bij Beeckesteijn en schrijft voor verschillende marketingblogs.