Vier Gouden Regels voor Virtual Reality (volgens de mensen die het kunnen weten)

Merken en media verkennen voorzichtig de eerste stappen in Virtual Reality. VR staat nog in kinderschoenen, en eigenlijk heeft niemand echt een idee hoe het zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Toch is het interessant om eens te luisteren naar de mensen die er nu al druk mee bezig zijn, en te horen wat hun ervaringen zijn.

Dé Gouden Regels voor dit medium bestaan nog niet, maar een rondje langs een aantal thoughtleaders en makers van VR-projecten levert het volgende rijtje van vier golden rules op.

1. Maak gebruik van de ruimte die je hebt
“Virtual reality is fundamenteel anders dan het maken van traditionele films,” zegt Jessica Brillhart, VR-maker bij Google. “Daar moet je dus ook fundamenteel anders over nadenken.”

Anders dan bij film as we know it is er geen scherm met afgebakende randen waarin het verhaal zich afspeelt. Het verhaal is overal om de kijker heen. En de kijker bepaalt zelf waar hij naar kijkt. Brillhart vindt dan ook dat je juist de mensen moet belonen die nieuwsgierig om zich heen gaan kijken, in plaats van zich te focussen op de kern van het verhaal. Je zult als maker dus veel detail en verrassingen in de hele VR-omgeving moeten stoppen. Daarmee creëer je voor de kijker de meest rijke ervaring.

2. Creëer magische ervaringen
Virtual Reality geeft ons de mogelijkheid om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Vanuit de lucht boven een stadion een voetbalwedstrijd bekijken, als dirigent voor een orkest staan, onder de grond in een doodskist liggen…

Een beroemd voorbeeld is het 6×9-project van de Britse krant The Guardian, waarbij je als kijker kunt ervaren hoe het is om in eenzame opsluiting in een isoleercel te zitten.

Aan de andere kant kun je in VR natuurlijk ook werelden creëren die in het echt niet bestaan. De directeur van Sony’s MagicLab, Richard Marks, benadrukt dat juist daar de grootste kansen én uitdagingen liggen. “De magische kwaliteiten van VR geven ons de mogelijkheden om naar plekken te gaan die je je als mens niet eens kunt voorstellen. Dat vind ik fascinerend. We kunnen nu werelden en ervaringen bouwen waar we voorheen alleen maar – letterlijk! – van konden dromen. Teleportatie bijvoorbeeld, is natuurlijk iets dat in het echt gewoon niet kan. En dus is het nu mijn favoriete VR-ding om over na te denken!”

3. Bijzondere herinneringen bewaren
“Ik geloof dat de manier waarop we straks onze herinneringen bewaren door VR radicaal gaat veranderen,” zegt Clay Bavor. Bavor is Vice President of VR bij Google en ziet geweldige mogelijkheden om in de toekomst onze dierbaarste momenten op een nieuwe manier op te slaan.

Bavor: “Onze herinneringen zijn één van de belangrijkste dingen die we hebben. Vraag maar aan mensen wat ze uit hun brandende huis zouden meenemen als ze nog maar tijd hadden om één ding te pakken… Het meest gegeven antwoord is: foto’s.”

Met VR kunnen we foto’s en filmpjes van intieme momenten op een totaal andere manier in tijd en ruimte opslaan, zodat je als kijker op elk moment terug kunt keren naar deze herinneringen alsof je er weer midden in zit.

4. Maak het social
Als VR op dit moment iets níet is, dan is het social. Met VR-bril en een koptelefoon sluit je je totaal af van de buitenwereld en begeef je je – helemaal alleen – in een andere dimensie.

Bij Facebook denken ze dat de toekomst van VR juist wel heel social wordt. Niet voor niks heeft het bedrijf inmiddels flink geïnvesteerd in het medium. Zo kochten ze al in 2014 VR-vbrillenmaker Oculus voor een slordige 2 miljard dollar. En de eerste demo die Zuckerberg in april liet zien, is wat dat betreft veelbelovend. Al zal het nog wel even duren voordat we massaal VR en social met elkaar gaan communiceren. Zuckerberg zelf denkt dat de echte grote doorbraak van VR nog wel tien jaar op zich laat wachten.

Tot die tijd is het dus vooral zaak om zelf met VR aan de slag te gaan en gaandeweg te ontdekken wat de ‘regels’ zijn, en hoe je die regels wellicht ook weer moet doorbreken om te kunnen blijven innoveren.

About Yune Creative Content Company