Op 11 juni vond het eerste Twitter Congres plaats. Beeckestijn business school had plaats gemaakt voor 140 Twitterfanaten die al twitterend en periscopend ervoor gezorgd hebben dat niemand, al had je het gewild, deze dag zou missen. Toen een dame uit het publiek vol trots haar Twitter-tattoo liet zien realiseerde ik me pas echt: Twitter leeft nog steeds.

Twitter leeft
“Twitter is dood” of “Twitter is stervende”, hoor ik wel eens om me heen. Ik verkeer daarom al enige tijd in de veronderstelling dat Twitter bezig is met een grootscheepse PR-campagne om te laten zien dat het populaire medium nog steeds een van de belangrijkste spelers is in de social media wereld. Een van de belangrijkste terugkerende claims op bestaansrecht, volgens country manager Benelux Marc de Vries: “Twitter is geen sociaal netwerk maar een interesse netwerk. Twitter connects you to your world.” Daarmee onderscheidt Twitter zich van andere media zoals Facebook en Instagram. En ze hebben een punt.

De Vries liet ons zien dat Twitter op dagelijkse basis zo’n 1 miljard mensen bereikt. Het grootste gedeelte daarvan is niet eens Twitteraar. Dit laat zien dat, zoals ze zelf zeggen, Twitter native, mobile, live and (vooral) everywhere is.
Daarbij bewijst het aantal aangekochte bedrijven dat de organisatie Twitter meer is dan alleen het platform. Niet alleen op het gebied van content (i.e. Vine) maar ook op het gebied van big data (Gnip) en networking (Niche) verstevigt Twitter zijn positie.

Helaas mocht de Twitter-baas weinig loslaten over enige spannende ontwikkelingen of nieuwe features. Toch, niet geheel onverwacht, drukte hij ons op het hart dat video echt een big thing is en nog meer zal worden bij Twitter. Eigenlijk wisten we dit al wel.

Twitter komt tot leven
Na twee bevlogen presentaties van respectievelijk oud-rocker en Twitter-goeroe, Herman Couwenbergh (3.947 volgers) en PostNL social consultant Karlijn Krol kregen we nog 140 slides (hoe toepasselijk) inspiratie voorgeschoteld van Jordi van de Bovenkamp van Boomerang Create. Van de Bovenkamp wees op het belang van snelheid bij inhaken.

Het congres werd afgesloten door de enige Belgische spreker op het congres ‘Steven de Belg’ (Steven van Belleghem). Met zijn verhaal over ‘How Digital becomes Human’ overtuigde hij het welwillende publiek van het feit dat Twitter een ‘menselijk platform is, geen digitaal’. Een paar pakkende zinnen over de dynamiek tussen mens en computer:

  • Computers personalize, humans make it personal
  • Computers predict, humans surprise
  • Computers confirm, humans smile
  • Computers deliver, humans over-deliver

Het was interessant om te zien hoe van Belleghem de menselijke touch wist toe te dichten aan Twitter. Wellicht leeft Twitter dan toch echt en zal het in de toekomst het meest weg hebben van de menselijke interactie die we nog kennen. Maar misschien is het wel een hele goede theorie over de toenemende kwaliteit en intelligentie met een Twitter-sausje ten behoeve van deze dag. Immers was volgens Marc de Vries Twitter een interesse netwerk en geen sociaal netwerk.

Het congres heeft me doen beseffen dat Twitter nog steeds groot en relevant is en dat het eigenschappen bevat die zich echt onderscheiden van andere sociale (of interesse) netwerken. De uitdaging voor elke marketeer is dan ook om deze optimaal te benutten en Twitter vooral te zien als opzichzelfstaand medium en geen verlengstuk van andere platformen.

Bekijk ook voor enkele praktische en relevante tips en tools de slides die Herman Couwenbergh (Couwenbergh Communiceert) met ons gedeeld heeft.

About Jasper Stronks

Zijn laatste studiejaar liep hij stage bij Yune en maakte hij voor zijn afstudeeropdracht de nieuwe website van Yune. Nu werkzaam als Insight Manager binnen Yune.