Terwijl het merendeel van de jongeren de hele dag in de weer is met Snapchat, vinden veel marketeers het nog lastig dit kanaal op een effectieve en leuke manier in te zetten. Maar STABILO niet. Dit merk experimenteert graag op social media en laat zien hoe het moet, door met Pasen een snaphunt te starten met een groot chocolade paasei in de hoofdrol.

Merel Hurkmans, marketing assistent bij STABILO, beheert het Snapchat-account en plaatst hier wekelijks content, van rebussen tot prijsvragen: “Ik wilde experimenteren met iets nieuws, om de volgers wat meer uit te dagen”, vertelt Hurkmans. “De snaphunt die GrubHub introduceerde, inspireerde me iets soortgelijks te doen met Pasen. Kinderen zoeken zich suf naar paaseieren in de achtertuin, maar hoe leuk zou het zijn als heel Nederland het speelveld is? En de snelheid van Snapchat leent zich perfect voor vluchtige aanwijzingen over de locatie van het grote paasei.”

Idee
STABILO verstopte op Goede Vrijdag een groot paasei op Utrecht Centraal. Met behulp van een à twee snaps per uur volgden er aanwijzingen over de locatie ervan. Een dag van tevoren communiceerde STABILO via Snapchat en Facebook over de actie, om hun fans op de hoogte te stellen. Op de dag zelf volgden op Snapchat de aanwijzingen via in totaal acht snaps. Zo werd gaandeweg duidelijk in welke stad en op welke specifieke locatie het ei zich bevond. Saillant detail: het ei werd met behulp van deze deze acht aanwijzingen tien minuten na de laatste aanwijzing gevonden. De gelukkige winnaar kreeg het ei én een STABILO prijzenpakket.

Resultaten
Snapchat biedt nog nauwelijks inzicht in statistieken, maar na wat handmatig rekenwerk blijkt dat door deze actie het aantal volgers van STABILO met 32% is gestegen. Daarnaast heeft het ruim 100 berichtjes en maar liefst 6.500 views opgeleverd. Vooral belangrijk is dat de actie kwalitatief gezien heel goed gewaardeerd werd en dat STABILO veel positieve en enthousiaste reacties van hun volgers heeft ontvangen. Een geslaagd experiment dus!

Deel dit artikel

About Joëlle van Rheeden

Tijdens haar studie Persuasive Communication aan de UvA is Joëlle’s interesse in social media gewekt. Voor haar scriptie pluisde zij heel wat theorie uit om te onderzoeken wat het effect was van webcare op de evaluatie van een merk. Na bergen theorie, nu bij Yune de praktijk! Als Junior Projectmanager regelt zij wat er te regelen valt en doet zij haar best projecten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook schrijft zij blogs. En speelt zo nu en dan (oké, elke dag) een potje tafeltennis.