Hoe krijgt een omroep die alleen actief is in het buitenland, hun belangrijkste thema – de vrijheid van meningsvorming en –uiting – op de agenda van Nederlandse jongeren en de Haagse politiek?

Wij Nederlanders staan er bekend om dat we onze mening niet onder stoelen of banken schuiven. Zeker in tijden van sociale media zijn de hashtags, updates en petities niet meer weg te denken. Met 16 miljoen bondscoaches en meer dan 5 miljoen meningen op Twitter per jaar geven we allemaal onze mening. Maar deze overvloed doet veel jongeren twijfelen aan de waarde van een mening en het belang van de vrijheid van meningsuiting.

#IKVIND

RNW Media zet zich in voor vrije en onafhankelijke informatie in gebieden waar de vrijheid van meningsuiting niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland. Daarom wil RNW Media met een positieve boodschap jongeren wijzen op het belang van de vrijheid van meningsvorming en -uiting voor onze samenleving en democratie. Met de hashtag #IKVIND campagne creëerde RNW Media afgelopen zomer ruimte voor meningen in de publieke on- en offline wereld.

Nederland wakkerschudden

In samenwerking met voorvechters van het vrije woord zoals cabaretiers en het schrijverscollectief Mwah! uit Rotterdam ontwikkelden we twintig verschillende creatieve meningen met een dubbele bodem. Allemaal beginnend met #IKVIND. Teksten die raakten aan thema’s waar RNW Media zich voor inzet: vrijheid van meningsuiting, seksuele gelijkheid, internationaal recht en democratie. De teksten werden zonder afzender verspreid op stickers, posters en green graffiti.

posters1

RNW Media benadrukt belang van vrijheid van meningsuiting

De stickers, posters en green graffiti zorgde voor veel reacties   op social media. Dit was het moment voor RNW Media om zich bekend te maken als initiator achter de hashtag #IKVIND campagne. Dit deden we door het plaatsen van mobiele billboards in de grootste studentensteden van Nederland, advertenties in het openbaar vervoer en meer dan honderdduizend Boomerang kaarten in horeca en culturele centra. De verschillende campagne-uitingen vroegen de ontvanger om stil te staan bij de vrijheid van meningsuiting en om zelf een mening te delen op www.ikvind.org, het platform van RNW Media.

mix1

Een online beweging voor de vrijheid van vinden

online2_zonderBG-1

Ook online was #IKVIND volop aanwezig. Een dag lang was #IKVIND trending topic op Twitter en ook op Facebook, blogs en interactieve banners spoorde RNW Media haar doelgroep aan om een mening te delen met #IKVIND. Dit kon via een simpele tweet, Facbook update of met een digitale poster op ikvind.org.

Gedurende de campagne ontving de hashtag #IKVIND veel sympathie van verschillende BN’ers, schrijvers, kunstenaars, artiesten en muzikanten. Personen als Typhoon, Ruben van der Meer, Sanne Vogel en rapper Sticks deelden hun mening met #IKVIND. Metro columnist Jan Dijkgraaf wijdde zijn 99 woorden column aan de campagne. Ook de populaire blogs Upcoming en De Speld publiceerden een artikel aan de campagneboodschap.

#IKVIND online platform

Op ikvind.org werd de bezoeker getriggerd om het belang van vrijheid van meningsuiting te onderstrepen door een poster te delen met #IKVIND. Op het platform kon de doelgroep kennismaken met jongeren uit de gebieden waar RNW Media zich inzet voor onafhankelijke en vrije informatie, zoals Burundi, China en Jemen.

Gedurende de campagneperiode werd de hashtag #IKVIND real-time gemonitord door een team van communitymanagers. Dit team was  onderdeel van de #IKVIND social media redactie. Samen cureerden zij de meest relevante #IKVIND berichten en plaatsten deze door op de live-feed van ikvind.org.

online1b

Bloemlezing van meningen

Om de campagne in stijl af te sluiten werkte RNW Media samen met de krant met de grootste oplage van Nederland. Een dag lang sierde er op de omslag van de Metro een bloemlezing van de meningen van Nederland. In dezelfde periode werd online een filmisch pamflet over de vrijheid van meningsuiting verspreid in samenwerking met rapper Sticks. De film werd daarna vertoond in verschillende Nederlandse filmhuizen en debatcentra.

Resultaat

Uit onderzoek van GFK blijkt dat ruim een derde van de Nederlandse hoogopgeleide jongeren in aanraking is gekomen met de campagne. 85% van de doelgroep was daarbij enthousiast over #IKVIND. De campagne zorgde voor een stijging van de naamsbekendheid van RNW Media en belangrijker nog voor meer bewustwording voor het belang van de vrijheid van meningsuiting en het bespreekbaar maken van taboes.