Het Instagram algoritme is een bijna onoplosbare puzzel. En denk je de code te hebben gekraakt? Grote kans dat Instagram hem nét weer verandert. De laatste grote update vond in januari 2018 plaats. In dit blog lees je alles over wat er veranderd is en hoe je daar rekening mee houdt. De keywords: bereik en engagement.

 

Meer bereik door engagement

Krijg je op sommige posts nog maar een tiende van je normale engagement? Dat kan kloppen. Instagram toont je posts namelijk aan nog maar 10 procent van je volgers. De andere 90 procent krijgt de post pas te zien als de engagement hoog genoeg is. Pas je post ook niet meer aan als hij online staat. Hierdoor bereik je minder mensen en krijg je dus ook minder engagement.

En ben jij al overgestapt naar een Instagram Business account? Zo niet, doe dit dan snel. Met dit account worden je advertenties beter gezien én krijg je meer data over je doelgroep. Bijvoorbeeld wanneer deze het meest actief is. Handig!

Actiever reageren

Over engagement gesproken. Krijg je veel reacties zoals ‘Nice’, ‘Great pic’ en ‘Love it!’? Helaas telt Instagram deze reacties niet meer mee als engagement. Zo’n 90 procent van deze reacties wordt namelijk gegeven door bots.

Om te voorkomen dat Instagram jou als bot ziet, is het belangrijk actief te zijn met reageren. Doe dit het liefst binnen 60 minuten en met vier of meer woorden. Bonus: als je actief reageert, blijft je bereik ook hoog.

Zichtbaar met Instagram Stories

Met de komst van Stories heeft Instagram een extra dimensie gekregen. Door het geüpdatete algoritme ben je door Stories te gebruiken ook nog eens vaker zichtbaar bij je volgers. Daarnaast worden je Stories eerst getoond aan mensen die je account in het verleden veel hebben bekeken. Je meest waardevolle doelgroep dus!

#hashtags

Bij je Instagrampost kun je maximaal 30 hashtags plaatsen. Alle ruimte dus, maar pas wel op.  Te veel hashtags ziet Instagram als spam. Het gevolg? Shadow banning, verwijderd worden van Instagram zonder dat je het weet.

Bedenk per post vijf unieke hashtags. Gebruik dus niet elke keer dezelfde hashtag, maar wissel af. Zo kom je niet als bot over. Ook belangrijk: zet je hashtags in de post in plaats van in de eerste reactie. Instagram telt ze dan niet meer mee, waardoor je foto dus niet bij deze hashtag te vinden is.

Je doelgroep kan hashtags nu ook volgen. Krijgt je post veel engagement? Dan zien zij hem eerder in hun feed.

Succesformule

Met het nieuwe algoritme van Instagram is er veel veranderd. Maar met de juiste aanpak biedt het ook veel voordelen: door op een actieve manier te engagen, kun je een veel grotere doelgroep bereiken. Onze tips? Reageer zoveel mogelijk op je volgers, het liefst binnen een uur, gebruik maximaal vijf unieke hashtags en maak gebruik van Stories. En misschien wel het belangrijkste: gebruik geen bots. Succes!

About Jasper Stronks

Insights & Innovation Manager