Yune

Deze marketingdoelen kun je behalen met een blog

Sommige marketeers twijfelen over het nut van bloggen. Anderen krimpen al ineen bij de gedachte aan het zelf schrijven van een lang stuk. Maar geloof ons: voor vrijwel ieder merk of bedrijf is bloggen onmisbaar. Met een goede blog kun je namelijk de expertrol claimen en ben je ook nog eens goed zichtbaar. Lees hieronder welke marketingdoelen je kunt behalen door het schrijven van een blog.

De zin van een blog

Drie contentvormen zijn op social media bepalend: video, afbeeldingen en tekst. Elke contentvorm heeft weer verschillende varianten met eigen voordelen. Voor blogs gelden twee voordelen die ervoor zorgen dat geschreven teksten nog altijd overeind staan: ten opzichte van afbeeldingen kun je in blogs veel meer informatie kwijt en ten opzichte van video is een blog (doorgaans) goedkoper om te maken.

Mogelijke doelen

Een belangrijke kracht van blogs is dat je ze voor verschillende (marketing)doelen kunt inzetten. We noemen er vier, samen met praktijkvoorbeelden van onze klanten.

1) Informeren van de lezer

Een inkoppertje, maar bedrijven publiceren blogs in de eerste plaats om informatie over te dragen, bijvoorbeeld met een artikel over (nieuwe) producten of diensten. Zo schrijven wij voor Eye Wish over nieuwe modetrends en bijpassende monturen, voor Eucerin over het verzorgen van de huid en voor Randstad over productiviteit op het werk. Net als in de journalistiek is het de kunst onderwerpen te verzinnen die bij de actualiteit passen en die passen bij de interesses van de doelgroep. Aan de hand van een contentkalender kun je vooruitwerken, maar soms is een ad hoc-publicatie beter.

2) Claimen van expertrol & zichtbaarheid

Als een merk de expertrol wil claimen, zijn blogs the way to go. Een goed artikel staat namelijk vol met belangrijke kernwoorden, waardoor je via Google eerder wordt gevonden. Kun je vervolgens inderdaad de vraag van een bezoeker beantwoorden? Dan word je eerder als autoriteit gezien. Zéker als je ook een antwoord hebt op verwante vragen. Hoe vaker en langer bezoekers op je site blijven, hoe hoger je weer komt in de zoekresultaten. Schrijf je een goed artikel, dan worden andere artikelen op je site ook beter vindbaar. Een opwaartse spiraal dus. Lees vooral meer over hoe blogs en SEO samenhangen.

3) Inspireren en enthousiasmeren

STABILO wil met zijn blog lezers inspireren om creatief bezig te zijn. In de blogs bespreken we dus tekentechnieken, knutselhypes en de knapste kunstenaars. Regelmatig roepen we lezers op om via Facebook hun eigen werk in te sturen. Dit doen zij massaal. Voor Albert Heijn, een heel ander type klant, tekenen we recensies van nieuwe producten op. In het bericht staat een waardebon, zodat klanten ook zelf iets kunnen testen. Artikelen zoals deze zijn dus ideaal om mensen kennis te laten maken met je producten.

4) Benaderbaar maken van een merk

Voor consumenten voelen bedrijven soms groot en abstract. Door een echt persoon te laten bloggen, krijgt een bedrijf een gezicht. Zeker als je klantvragen bespreekt en de interactie opzoekt, wordt je merk benaderbaar. De interactie kun je opzoeken in de blogs, maar natuurlijk ook in de reacties onder je artikel. Deel je het artikel op een platform als Facebook? Dan is dat een ideale, laagdrempelige plek om reacties uit te lokken. Door te reageren op berichten krijg je een fanatiekere fanbase en dat is natuurlijk waardevol. Met een beetje geluk leveren de reacties ook weer nieuwe schrijfinspiratie op.

Maar: een blog is geen webshop

Net zoals bij andere vormen van content marketing is directe verkoop hooguit een secundair doel van blogs. Bezoekers komen namelijk naar je site om iets te leren of om te worden vermaakt, niet om iets te kopen. Door het claimen van de expertrol, het opkrikken van je SEO-ranking en het laten zien wat je met je producten kunt, kan een merk uiteindelijk wél meer verkopen.

Welke marketingdoelen je behaalt met je blog, is dus afhankelijk van waar je de nadruk op legt. Wil je informeren, inspireren, of vooral het merk laagdrempelig inzetten? Kies één of twee doelen en focus je hierop. De rest volgt dan vanzelf.