Heb je het al gehoord? Instagram heeft een nieuw algoritme. Hierdoor staan de foto’s in je feed niet meer in chronologische volgorde, maar in volgorde van relevantie. Welke gevolgen heeft dat voor jouw merk of bedrijf?

Om te beginnen even wat cijfers. Wereldwijd heeft Instagram maar liefst 300 miljoen gebruikers. Elke dag worden er 70 miljoen foto’s geplaatst en Instagrammers volgen gemiddeld 400 tot 500 accounts. In Nederland heeft Instagram zo’n 1,9 miljoen gebruikers. Vooral onder de doelgroep van 15 tot en met 39 jaar is het platform niet meer weg te denken uit het dagelijks leven.

Gezien worden
Volgens Instagram mist een gebruiker ruim 70 procent van de door gevolgde accounts geplaatste foto’s. Het bedrijf heeft daarom dit nieuwe algoritme naar eigen zeggen ingevoerd om ervoor te zorgen dat de 30 procent posts die je wél ziet, ook meteen degene zijn die voor jou het meest relevant zijn. Op dit moment worden er dus nog geen posts geschrapt, maar is alleen de volgorde ervan veranderd.

De mate van relevantie van de posts wordt bepaald aan de hand van je voorgaande interesses. Content waarvan Instagram denkt dat je het gaat liken of erop gaat reageren, wordt hoger in je feed geplaatst. Het gevolg van dit algoritme is dus dat je (nog) meer moet nadenken over je content. Het gaat er niet om hoeveel je post of wanneer je dat doet, maar dat je foto’s plaatst die de doelgroep interessant vindt.

Reacties uitlokken
Een voorbeeld van een bedrijf dat goed weet welke content de doelgroep aanspreekt, is STABILO. Door terugkomende onderwerpen en inhakers op gebeurtenissen, weet het merk de doelgroep aan te trekken en te interesseren. STABILO heeft hierdoor op Instagram betrokken volgers die de posts liken – en nog belangrijker: erop reageren.

Het nieuwe algoritme is een verandering waar bedrijven behoorlijk van kunnen schrikken. Wij denken echter dat het ook veel goeds teweeg kan brengen. Het is voor merken nu nóg belangrijker om content de plaatsen die door de doelgroep wordt gewaardeerd. Hierdoor word je gemotiveerd om je nog meer in diens interesses te verdiepen en je content hierop aan te passen. Dit is een extra uitdaging, maar dat is voor een betere klantrelatie op lange termijn zeker de moeite waard.

Deel dit artikel

About Kelly de Witte