Wat zijn de populairste filmpjes op YouTube? Muziekvideo’s en filmpjes van katten, zul je misschien denken. Maar niets is minder waar: uit onderzoek van Google blijkt dat gebruikers van de videosite niet alleen entertainment zoeken. Ze snakken naar leerzame how-to video’s! Lees mee en ontdek hoe je deze content inzet als de perfecte advertentie.

Leren van YouTube

Heb je hulp nodig bij het plakken van je band? Of weet je even niet meer wat er tijdens de Tachtigjarige oorlog gebeurde? Gelukkig is daar YouTube. Zeven op de tien kijkers gebruiken het platform als ze hulp nodig hebben met hun werk, studie of hobby. Dagelijks worden er zo’n 500 miljoen van dit soort educatie gerelateerde video’s op YouTube bekeken. En het blijft niet bij kijken. Een miljoen van deze video’s wordt ook nog gedeeld! Daarmee krijgen how-to video’s van alle categorieën op YouTube de meeste aandacht – zelfs meer dan muziek- en gamingvideo’s.

Het succes van de video’s kan te maken hebben met de positieve emoties die ze triggeren. Volgens Google voelen kijkers zich beter voorbereid, slimmer, meer geïnspireerd en minder gestrest. Niet zo vreemd dus, dat 86 procent van de ondervraagden YouTube regelmatig bezoekt om iets nieuws te leren. Conclusie: how-to content is booming.

How-to content als ad

Ook voor jouw merk kun je dit soort video’s inzetten. Op een toch al behoorlijk volle advertentiemarkt is het de ideale manier om extra aandacht van je publiek te trekken. Maar hoe pak je het maken van how-to video’s aan?

Verzamel om te beginnen de juiste insights waarmee je inspeelt op wat mensen graag willen weten. Zo merkte Make Up For Ever op dat vrouwen meer make-up tutorials voor een donkere huid willen. Met een how-to campagne lieten ze advertenties als “How to Highlight and Contour for Black Women” afspelen voor andere relevante make-up video’s. En met succes: hun brand recall steeg met 44 procent en de zoekresultaten naar gerelateerde producten met 18 procent.

Vind het juiste format

Als het helder is wat je doelgroep wil weten, is het tijd om te bepalen hoe je video eruit gaat zien. Speel met verschillende how-to formats om je content weer te geven en bepaal wat het beste werkt voor jouw publiek. Ga bijvoorbeeld voor een crash course, maak een animatie, houd het overzichtelijk met een lijstje of laat de musicus in jezelf los met een lied. Maar wees consistent: als je eenmaal weet wat jouw doelgroep waardeert, blijf je hier ook bij. Besteed net zoveel aandacht aan how-to content als je consumenten doen, dan spreken de resultaten voor zich. Aan de slag!

About Lois van Aken