Sinds kort heeft YouTube ook in Nederland de mogelijkheid om zogenaamde Infocards toe te voegen aan video’s. Wat dit inhoudt, is dat er rechtsboven in het scherm een ‘i’ knop verschijnt. Klik erop, en er verschijnt een overlay met extra info waar je door kunt scrollen. Dit kunnen verschillende dingen zijn, zoals ‘koop dit product’ of ‘bekijk deze video’s’.

Deze extra laag op video’s kan dus helpen om het conversie-percentage vanuit video’s te vergroten. Een kledingwinkel kan bijvoorbeeld een paar schoenen in een video tonen, en met 1 klik op de Info button is de complete collectie van deze schoenen te zien in de video. Met nog een klik wordt de kijker naar de webshop geleid om deze aan te schaffen.

Eerder was het natuurlijk al mogelijk om mensen delen van een video ‘klikbaar’ te maken via een annotatie. Het grote voordeel van deze info-knop is dat deze, in tegenstelling tot annotaties, ook op mobiel werkt. Aangezien een steeds groter deel van het YouTube verkeer via mobiel komt, valt dit voordeel niet te onderschatten.

Het grote nadeel van de knop is dat deze redelijk klein rechtsboven in beeld staat. Je kunt hem daarom makkelijk missen als je niet van het bestaan weet. Dat is bij annotaties wel anders: die zijn veel meer ‘in your face’.

Bekijk voor een serie voorbeelden deze playlist.

De toekomst zal uitwijzen wat de consument ervan vindt, maar het gebruik ervan is het experiment zeker waard!

About Yvette Portengen

Yvette Portengen (1986) studeerde in 2008 af aan het Instituut voor Media en Informatie Management op de Hogeschool van Amsterdam. Na haar stage bij IDTV, heeft Yvette daar vier jaar gewerkt als Webredacteur op de afdeling Digital Media. In september 2011 was het tijd voor een nieuwe uitdaging en begon ze als Webmaster & Content Manager bij Yune.