Ken je dat? Wanneer je op Facebook een artikel aanklikt en het duurt zó lang om het te laden, dat je al afhaakt voordat je het hebt gelezen? Zonde, vinden wij. En Facebook ook, want het sociale netwerk kwam een tijdje geleden met de oplossing voor de langzame laadtijd van externe sites: Facebook Instant Articles. Met deze dienst is het op Facebook mogelijk om, in plaats van naar externe sites te linken, de artikelen op Facebook zelf te plaatsen. Steeds meer merken/uitgevers publiceren Instant Articles, die je herkent aan een bliksemschicht in de post. Reden voor ons om er in te duiken. Want: wat zijn de voor- en nadelen?

Instant Articles Launches for iPhone with Thousands of New Articles Published Daily

Today Facebook launches Instant Articles for iPhone – a beautiful new way to read articles in News Feed that is faster and more interactive than ever before. Starting today, everyone on iPhone can read thousands of Instant Articles from your favorite publishers every day. Look for the lightning bolt on the top right corner of some stories shared in News Feed. The lightning bolt indicates it's an Instant Article. When you tap the story, it loads ten times faster than a standard mobile web article and the reading experience is beautiful and interactive. Check out this short video to see what Instant Articles look like. We hope you love it as much as we do.

Geplaatst door Instant Articles op maandag 19 oktober 2015

Sneller en meer shares

Volgens het Amerikaanse platform laadt een artikel dat gepubliceerd is als Facebook Instant Article zo’n 10 keer sneller en wordt het 20 procent meer gelezen. Ook neemt de kans dat bezoekers het artikel verlaten met 70 procent af. Daarbij zorgt de goede werking ervoor dat de artikelen veel vaker worden gedeeld, zeker in vergelijking met artikelen die op externe websites zijn gepubliceerd.
Behalve het feit dat de artikelen dus sneller laden en meer gedeeld worden, worden Facebook Instant Articles speciaal opgemaakt voor mobile devices. Het merendeel van de bezoekers op Facebook komt namelijk via mobiel. Er wordt dus goed rekening gehouden met dit gegeven. Daarnaast maakt Facebook Instant Articles het mogelijk om content op verschillende manieren te uiten. Zo kun je video’s automatisch laten afspelen en foto’s beter bekijken wanneer je er op tikt.

 

Nadelen

Toch zijn er ook mensen die minder positief tegenover over de publicatietool staan. Volgens technologieplatform TechCrunch zou het nadelig zijn om artikelen te publiceren als Instant Article, omdat de bezoekers niet worden doorgelinkt naar jouw persoonlijke website. Hierdoor nemen eventuele advertentie-inkomsten af.

De oplossing van Facebook is om in de Instant Articles ook advertenties op te nemen. Verzorg je deze zelf, dan krijg je 100 procent van de inkomsten. Je kunt het ook aan Facebook overlaten. In dat geval krijgt het sociale netwerk 30 procent van de inkomsten en houd jij 70 procent over. Het enige nadeel? Facebook verbindt regels aan het gebruik van advertenties. Zo moeten advertenties gescheiden worden door minstens 350 woorden. En bestaat je artikel vooral uit beeld, dan mag je niet meer dan 15 procent aan advertenties tonen.


Onthoud je doel

Al met al brengt Facebook Instant Articles dus zeker een aantal voordelen met zich mee. Het belangrijkste is om te onthouden wat je doel is. Wanneer je vooral traffic wilt genereren naar je website, dan kies je bij voorkeur voor een ‘traditionele’ link-ad. Wil je vooral dat je blog meer wordt gelezen? Dan kan Instant Articles wellicht wel veel voor je betekenen.

About Ottolien Dhert