‘ONDANKS GEMIS NEDERLANDS ELFTAL BLIJFT HOLLAND EK-FAN’

EK koorts blijft, zij het minder oranje gekleurd

Amsterdam, 19 april 2016 – Het overgrote deel van Nederland zit komende zomer thuis voor de buis; voor het EK welteverstaan! Ondanks dat het Nederlands elftal niet meedoet dit jaar, doen we maar wat graag mee met de EK-gekte. Dat concluderen onafhankelijk mediabureau Mediaxplain* en content marketingbureau Yune uit onderzoek onder 1.000 Nederlanders. Onderzocht werd hoe we de voetballiefhebber de komende maanden kunnen bereiken nu Nederland niet meespeelt. En wat blijkt? Meer dan twee derde van de Nederlanders kijkt deze zomer trouw naar het EK.

Normaliter, wanneer Nederland wél meespeelt, volgt ruim acht op de tien Nederlanders (82%) de wedstrijden van ‘onze jongens’ tijdens het EK. Onze basisplek? Lekker thuis op de bank; voor ruim 90% de favoriete setting. Maar hoe beleven we aankomend EK, als we oranje moeten missen? Waar hangen we uit, voor wie zijn we en hoe gevoelig zijn we voor de voetbalsfeer dit jaar? Mediaxplain en Yune zochten het uit.

Nederland speelt niet mee… en nu?
Echt verbitterd zijn we niet over het feit dat Nederland niet meedoet dit jaar. Bijna 6 op de tien (59%) vindt het zelfs terecht. Te grote ego’s, slecht voetbal en de bondscoach werden hiervoor het meest genoemd als reden. Dat we het EK zelf tóch een warm hart toedragen blijkt wel. Twee op de drie Nederlanders zegt alsnog te gaan kijken naar het EK. Hierbij zegt 56% geen specifiek land te steunen, maar als we dan tóch willen juichen, doen we dat het liefst voor onze buren. België staat hierbij met stip op nummer één, gevolgd door Duitsland en Engeland.

Video content marketingbureau Yune ging de straat op met de onderzoeksresultaten van Mediaxplain*.

Will the real EK-fan please stand up!
Ook dit EK kijken we het liefst thuis. Maar waar normaliter 85% het liefst omringd is met vrienden, familie of het gezin, zegt één derde van de voetballiefhebbers dit EK liever alleen thuis te kijken. Opvallend is dat bijna één op de vijf EK-kijkers het ook dit EK gezellig vindt om de oranjesfeer in huis te halen. Met allerhande snacks en drankjes maakt drie op de vijf het thuis lekker gezellig, zonder daarbij te overdrijven. Ruim drie op de tien waardeert het wanneer winkels of supermarkten aandacht besteden aan speciale EK acties.

Christiaan van Betuw, Activation & Strategy Director van Mediaxplain* adviseert zijn opdrachtgevers: “Ons onderzoek toont aan dat de EK-koorts blijft, hetzij iets minder oranje gekleurd. De effectiviteit van uitingen en campagnes rondom het EK zijn dit jaar wellicht zelfs effectiever, nu de echte voetballiefhebber zich openbaart tussen de gezelschapskijkers. Op maat ontwikkelde acties zijn hierbij de sleutel tot succes.”

Meer feiten uit het onderzoek:

  • Mannen trouw aan EK – Mannen geven vaker dan vrouwen aan zoveel mogelijk wedstrijden te gaan kijken: 76% van de mannen gaat wedstrijden kijken versus 57% van de vrouwen
  • Vrouwen haken af – 43% van de vrouwen geeft aan helemaal af te haken nu Nederland niet meespeelt.
  • Radioverslag verliest in populariteit – Nu Nederland niet meespeelt verliezen wedstrijdverslagen via de radio aan populariteit. Van degenen die normaal verslagen via de radio beluisteren, geeft 46% aan dat dit jaar niet te gaan doen.
  • Olympische Spelen – Twee derde van de respondenten kijkt deze zomer naar de Olympische Spelen. 15% van de respondenten geeft aan dit jaar de Olympische Spelen te gaan kijken, omdat ze tijd over hebben voor andere sporten nu Nederland niet deel neemt aan het EK.
  • Tour de France – 14% van de respondenten geeft aan dit jaar de Tour de France te gaan kijken, omdat ze tijd over hebben voor andere sporten nu Nederland niet deel neemt aan het EK. 36% van de respondenten zou hoe dan ook de Tour de France volgen.

Einde persbericht
Neemt u voor meer informatie contact op met Robert Doggers,  via telefoonnummer: 020-7701626 of mail naar: Robert@yune.nl

Toelichting op het onderzoek
Het aangehaalde onderzoek is door Mediaxplain* in april 2016 uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd, als ook opleiding en provincie en is uitgevoerd door Mediaxplain* Research. Mediaxplain* werkt met gecertificeerde (internationale) onderzoekspanels die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

About Robert Doggers

Robert Doggers is mede-oprichter van Yune. Content creatie is zijn passie en de rode draad in zijn werk. Vóór Yune was Doggers oprichter/hoofdredacteur van de NL-uitgaansbladen (o.a. NL20) en werkte hij als journalist voor Het Parool & BNR Nieuws Radio. Hij begon zijn carriere bij verschillende reclamebureaus en internetbedrijf Lost Boys. Doggers doceert Content Marketing bij Beeckesteijn en schrijft voor verschillende marketingblogs.