VAN 2D TOT 4D: DIT ZIJN DE MOGELIJKHEDEN VAN 360 GRADEN CONTENT

De mogelijkheden om 360-content te ontwikkelen zijn eindeloos. Maar waar moet je beginnen als je hier nog nooit eerder mee hebt gewerkt? En welke vorm van 360-content past het best bij jouw doelstellingen? Motion designers Chuck Bekker en Serginho Brooks zijn dagelijks bezig met de nieuwste tools en technieken. Samen schreven ze onderstaand advies over het gebruik van 360: van 2D tot 4D.

Studioregels

Het ontwikkelen van 360-content is niet moeilijk. Het begint vooral bij een aantal handigheden. Zo is het belangrijk dat je rekening houdt met je cameraman en crew: zorg ervoor dat zij niet in beeld komen. Tenzij dat je bedoeling is, natuurlijk.

Ook de studio of set dient aangepast te worden. Studiolampen, lichtschermen en statieven kunnen niet zomaar meer gebruikt worden. Ga je aan de slag met 360-content? Dan is het vooral belangrijk hoe deze elementen verborgen kunnen worden, of hoe je ze achteraf ‘wegpoetst’ in de nabewerking.

Laagdrempelig

Wie nog niet bekend is met het ontwikkelen van 360-content, kan het best met de meest laagdrempelige variant beginnen: 360 2D-fotografie. Hiervoor heb je niet zo’n geavanceerde camera nodig. Met een Ricoh Theta S of een Samsung Gear 360 kom je al een aardig eind. Zet de camera op een statief, stap uit beeld en maak de foto. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een afstandsbediening, zodat jij of de crew niet in het beeld aanwezig is.

Met deze instapmodellen kan je net zo makkelijk een video maken. Maar wil je beeld van goede kwaliteit? Dan komt er al gauw meer bij kijken. Meer kwaliteit vraagt om een hogere resolutie van het beeld. Dit bereik je door meerdere camera’s (ongeveer 2 tot 8), op verschillende punten te plaatsen.

Stitchen

De verschillende beelden die uit de camera’s komen, moeten namelijk vervolgens aan elkaar geplakt worden, oftewel ‘gestitched’. Hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht bewaart.

Tip: zorg ervoor dat alle camera’s en bijbehorende SD-kaarten gelabeld zijn, zodat je bij het importeren van het beeld de juiste namen kan geven aan je video-bestanden. Stitchen doe je bij voorkeur met een programma zoals Autopano Video, NUKE en CARA VR of Adobe After Effects en Mettle Skybox Studio. Hiermee heb je na flink wat effort een mooie 2D 360-video. Goed te doen, als je het ons vraagt!

Twee ogen

Het echte werk begint bij het maken van een 360 video in 3D. Bij 3D-video film je twee beelden, één voor ieder oog van de kijker. De techniek van één beeld voor ieder oog heet stereoscopie. Dit zorgt ervoor dat de kijker diepte ziet in het beeld, waardoor de ervaring vele malen rijker wordt. Voor deze set-up gebruik je het liefst twee camera’s waarvan de lenzen zo’n 64 millimeter uit elkaar staan.

Om 360-content in 3D te filmen, werk in principe op basis van dezelfde techniek. Hiervoor heb je ruim 16 camera’s nodig, die allemaal een andere hoek filmen. Een flinke klus dus!

Verstoord

Bij 360 3D-content wordt de beleving snel verstoord. Zorg er bijvoorbeeld voor dat objecten of personen niet te dicht bij de camera komen. Dit kan voor zogenoemde stitching errors zorgen.

De nabewerking is uiteraard ook een uitdaging. Met 16 camera’s is er veel meer beeldmateriaal, waardoor de workload enorm toeneemt. Gelukkig komt er steeds meer software op de markt waarmee het stitchproces eenvoudiger wordt. Bijvoorbeeld de software die bij de Nokia OZO-camera komt. Helaas heeft dit systeem nog veel nadelen, zoals duidelijk zichtbare stitch-lijnen waar de beelden bij elkaar komen. 

Computergestuurd

Wanneer je de volledige vrijheid wilt hebben bij het creëren van een 3D-omgeving, gebruik dan een computer gegenereerde virtuele omgeving. Zo kun je interactie toevoegen of de kijker meenemen in een virtuele wereld. Maar ook dit is een contentvorm die bijzonder tijdsintensief is.

Wil je het allemaal nog iets geavanceerder maken? Dan kun je zelfs een 4D-element toevoegen. Dit zijn ervaringen die andere zintuigen prikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een windvlaag in je gezicht of een geur. Hier hebben we bij Yune nog niet eerder gebruik van gemaakt, maar wie weet in de nabije toekomst. Wij staan er in elk geval voor open!

Hieronder een prachtig voorbeeld van 4D-elementen bij een VR experience bij de Game of Thrones Exhibition!

Meer weten over 360-content? Lees ook het artikel 4 redenen om 360-graden video in te zetten op Facebook.

About Yune Creative Content Company