Met contentdistributie creëer je bereik

Een belangrijk aspect van contentmarketing is de inzet van media. Dit kan social advertising zijn, native advertising of zelfs influencer advertising (ook wel: influencer marketing). Betaalde media is nodig, want je kunt nog zulke mooie content maken: als het de doelgroep niet bereikt, heb je alle moeite voor niks gedaan.

Online contentdistributie verdelen we doorgaans in drie stukken: social advertising, native advertising en influencer marketing. We leggen je graag uit wat we hiermee bedoelen.

Social advertising

Social advertising vindt plaats wanneer content die op de eigen social kanalen wordt geplaatst en verspreid, wordt ondersteund met advertising.

Het voordeel van social advertising is dat jouw content gezien wordt door mensen die jouw merk niet volgen, maar door via uitgebreide targeting-opties wel worden bereikt. Platformen die hiervoor worden ingezet zijn Facebook, Instagram, YouTube en Twitter.

Native advertising

Behalve social advertising, spreken we ook vaak over native advertising. Hierbij werk je samen met een bestaand mediaplatform zoals een blog, die jouw gewenste doelgroep al bedient. Vervolgens schrijft dit medium in zijn eigen tone of voice een artikel met daarin jouw boodschap.

Het voordeel van native advertising is dat dit geloofwaardiger overkomt. Je behaalt bovendien een groot bereik buiten de social kanalen om.

Influencer advertising

Naast kanalen, maken we ook gebruik van andere personen. Influencers noemen we die. Dit zijn persoonlijkheden met bereik en invloed binnen een bepaalde doelgroep. Ze hebben soms één specifiek onderwerp waarin ze thought leader zijn, maar maken soms ook meer algemene content.

Influencers gaan vaak de samenwerking aan met merken, en produceren dan content die past bij hun eigen stijl.

Contentdistributie is een mediastrategie ontwikkelen

De mediastrategie is niet iets wat je achteraf nog even snel bepaalt, maar wordt idealiter al meegenomen in de conceptfase van je content. De kanaalkeuze heeft namelijk zijn weerslag op de creatieve keuzes die gemaakt moeten worden. Eenvoudig gezegd: een video die gemaakt wordt voor Facebook, zit anders in elkaar dan een preroll voor YouTube. En een als de doelgroep een bepaalde influencer volgt, dan moet het concept ook op diegene worden afgesteld.

Bij Yune verzorgen de distributie van content waar mogelijk zelf. Daar hebben we een zeer toegewijde media-afdeling voor, wat in onze ervaring vaak de beste resultaten oplevert. Ten eerste omdat creatie en distributie steeds meer samenhangen. Onze mediamensen kunnen snel schakelen met creatie en content maken die gebaseerd is op haalbare mogelijkheden en de wensen van de doelgroep.
Ten tweede kunnen we zo ook rekening houden met de omloopsnelheid van content. Die is vaak kort, en dan is het fijn als content worden ingepland en geoptimaliseerd, zonder dat daar eerst een derde (media)partij voor wordt ingeschakeld. Dit heeft tenslotte natuurlijk ook zijn weerslag op de kosten: geen extra mediapartij zorgt voor minder overhead.