Yune

Congres Facebook marketing

Zo creëer je goede content op Facebook.

Dinsdagochtend 9 juni. Toute marketingland is uitgerukt naar de Utrechtse Jaarbeurs, om te luisteren naar presentaties over Facebook, marketing en een combinatie hiervan. En daar moest Yune natuurlijk bij zijn. De interessante weetjes delen we natuurlijk graag. Daarom een samenvatting van een aantal inhoudelijke presentaties over Facebookcontent. Hiermee gaan ook jouw posts geheid viraal!

Het geheim van succes
Gastheer en spreker Peter Minkjan gaf de aftrap voor het congres en begon de dag met een treurige boodschap: het organisch bereik op Facebook loopt steeds verder terug. Het wordt almaar moeilijker om fans organisch te bereiken, zo blijkt uit de cijfers. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van. Sommige content doet het wonderbaarlijk goed. Zo haalde RTLs pagina ‘Foute Vrienden’ miljoenen views met een videopost, terwijl de pagina slechts een paar duizend fans telde. De content ging viraal omdat het uitzonderlijk veel likes, comments of shares kreeg.

Ter illustratie van dit mechanisme passeerden foto’s van Duitse atleten, ijsetende varkentjes en verfrommelde baby’s de revue. De vraag die Minkjan – terecht – stelde, was de vraag die bij ieder door het hoofd moet zijn gegaan: waarom gaat juist deze content viraal? Bestaat er zoiets als een ‘virale content checklist’ waar een post aan moet voldoen? En zo ja, welke punten staan hier dan op?

Volgens Minkjan zijn er inderdaad een aantal punten die bij alle virale content terugkomen:

  1. Een post (afbeelding, video) moet emotie oproepen. Denk aan humor, verrassing, trots, nostalgie, ontroerend, angst of woede. Let wel op: uit resultaten blijkt dat verdriet het – als enige emotie – niet goed doet.
  2. Een post moet een uiting van zelfexpressie faciliteren. Op social media wil men vooral een beeld van zichzelf neerzetten, om hiermee te laten zien wie hij of zij werkelijk is. Een middel om dit mee te doen? Quizjes en lijstjes.
  3. Een post moet praktische waarde hebben. Dit houdt in dat andere mensen er iets aan moeten hebben. DIY’s, how to’s en recepten zijn hier goede voorbeelden van.
  4. Timing. Een goede timing geeft context en is cruciaal voor de virale waarde. Zorg dat je bovenop het moment zit. Te laat iets posten? Dan kun je het beter niet doen.

Peter Minkjan spreekt over de eigenschappen van virale content. Foto door Entopic & Likeconomics.

Zo gaat jouw brein om met Facebookposts
Bart Schutz, (online) consumentenpsycholoog en gedragseconoom, versterkte het verhaal van Minkjan door de opmerking te plaatsen dat ons (onder)bewustzijn leidend is bij het beoordelen van Facebookcontent. Volgens Schutz bestaat het menselijk brein uit twee systemen, het rationele zelfbewustzijn en het emotionele onderbewustzijn. Kenmerkend voor deze systemen is dat ze tegelijkertijd aanwezig zijn, maar dat de één vaak de overhand heeft. Welke dit is, wisselt. Dit heeft onder meer te maken met tijdstip en energie.

Het zelfbewustzijn is bijvoorbeeld ’s ochtends het meest actief. Dan zijn we fit en scherp en kunnen we goed rationaliseren. Beslissingen worden genomen na een aantal goede overwegingen. Wil je mensen een bewuste keuze laten maken? Zorg er dan voor dat je het zelfbewuste brein aanspreekt. Schud dit wakker door iets opvallends te doen – plaats een visual bijvoorbeeld eens ondersteboven – en vraag dan om een actie of reactie. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je het onderbewuste brein aanspreekt. Later op de dag wordt ons brein namelijk moe. Door teveel inspanning en veel prikkels, zakt het zelfbewustzijn naar de achtergrond. Ons emotionele brein neemt dan de overhand. Acties en reacties zijn impulsiever en minder doordacht. Hier liggen kansen – op het gebied van likes, shares of comments, maar de vraag die wij hierbij hadden was: wil je dit?

Bart Schutz illustreert het verschil tussen ons rationale en emotionele brein met behulp van het Koningshuis. Foto door Entopic & Likeconomics.

Liever een relatie
Dergelijke vluchtige acties zijn ook waar Hans Maltha, managing partner bij Burst, zich over buigt. In zijn presentatie kaartte hij aan dat men vaak ten onrechte denkt dat Facebook een kanaal is voor directe behoefte, een reactie van, in Schutz z’n woorden, ‘het emotionele brein’. In tegendeel, stelt Maltha: mensen zitten niet op Facebook om dingen te kopen. Ze willen er dingen ontdekken, ze willen rondstruinen, leuke dingen zien, mooie dingen, grappige dingen. Niet voor niets wordt Facebook het ‘discovery platform’ genoemd. Daarom is het vooral belangrijk een relatie aan te gaan met je nieuwe, potentiele koper. Meer nog dan hen eenmalig een aankoop te laten doen.

Hoe ga je dan zo’n relatie aan? Om dit te kunnen doen, is het belangrijk om voordat je een post plaatst, een aantal vragen te beantwoorden:

1. Met wie wil je een relatie aangaan? Wat zijn zijn of haar kenmerken? Facebook kan informatie geven over de doelgroep. Denk aan relatiestatus, functie of opleidingsniveau. Gebruik deze informatie om de doelgroep te leren kennen.
2. Waar kom je de doelgroep tegen? Welk device gebruiken ze?

Focus je vervolgens op de juiste bezoekers. Dit kan handig met retargeting. Maak hier zeker gebruik van. En besteed daarna je aandacht aan de volgende punten:

3. Dress to impress. Zorg voor mooie posts en investeer hierin. Kies liever voor 10 hele mooie visuals die je zelf hebt gemaakt, dan 15 die in elkaar zijn gezet met stockfoto’s. En vergeet Facebook Video niet. Dit is een van de beste manieren om nu de aandacht te trekken.
4. Reageer vervolgens op de behoeften en interesses van de doelgroep. Stel vragen en kijk goed. Vraag jezelf af: is deze content succesvol? Bekijk hoe je content het doet. Begin nooit aan een nieuwe post zonder informatie over de vorige post die je hebt gemaakt.
5. Houd rekening met timing en frequentie. Zorg dat je regelmatig en op de juiste tijdstippen zichtbaar bent.

Hans Maltha legt uit hoe je relaties met klanten aangaat via Facebook. Foto door Entopic & Likeconomics.

Uiteraard zijn dergelijke punten niet de heilige graal. Maar, zoals alle drie de sprekers ook verkondigden: het is wel handig om hier rekening mee te houden en gebruik van te maken. Heb je dit gedaan en sta je op het punt om je post te publiceren? Vergeet dan niet dat er nog één belangrijke factor meespeelt: geluk. Een flinke dosis hiervan boost alle content, maar helaas heb je hier geen invloed op. Fingers crossed dus, en afwachten maar.

Later op de middag tijdens de parallelsessies sprak ook onze eigen Robert Doggers over de kracht van video op Facebook. Zie hieronder zijn presentatie: