Met communitymanagement maak je contact met je volgers

Communitymanagement is de laatste stap in het contentproces. Beginnend bij de strategie, via creatie naar distributie is communitymanagement een sluitpost en tegelijkertijd een maatstaf voor de gemaakte content. Wanneer we voor een klant aan de slag gaan, stellen we een (maandelijkse) contentkalender op. Zo is voor de klant duidelijk wanneer hij welke content kan verwachten.

In gesprek met de community

Op het moment dat content wordt gepubliceerd – op social media of elders – is de communitymanager de aangewezen persoon om te kijken wat hiermee gebeurt. Hij kijkt of content het online goed doet, en beslist of er mogelijk extra advertentiebudget nodig is.

Indien nodig gaat hij het gesprek aan met de community. In dat geval vertolkt de communitymanager een rol binnen webcare, voor veel merken een belangrijk aspect van hun online strategie. Eens per maand (of per week, als jou dat beter uitkomt) doet de communitymanager een uitgebreide rapportage. Hiervoor hebben wij een aantal handige tools, die gebruikt worden om alle content te meten en te analyseren. Zo halen we keer op keer het beste uit de content.

Always on mentaliteit

Dankzij deze rapportages en het aangaan van gesprekken, is de communitymanager de cruciale link tussen een merk en diens fans. Dat is hij trouwens 24 uur per dag, 7 dagen per week: een communitymanager heeft een always on mentaliteit. Hij is continu bezig zijn met wat er in de doelgroep speelt en monitort constant wat er over het merk wordt gezegd en welke actuele onderwerpen spelen (waar creatie mogelijk op in kan springen).

Bij Yune hebben we meerdere communitymanagers in dienst, die elk hun eigen klanten hebben. Ze beheren de communities en laten ze groeien – dat is een kunst op zich. Communitymanagement vereist gevoel voor mensen, voor merken en voor planmatig werken, maar ook voor het creatief meedenken bij contentcreatie.