Dit jaar werd bekend dat Pinterest door een nieuwe investeringsronde 11 miljard dollar waard is. We zeiden het eerder al: Pinterest is groot. En het wordt alsmaar groter. Daarom een overzicht van de laatste ontwikkelingen.

Pinterest groeit. Maar hoe groot het social media kanaal precies is, is onduidelijk. Het bedrijf maakt niet bekend hoeveel gebruikers actief op het netwerk zitten. De schatting ligt op 70 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom blijkt dat Pinterest in 2015 in Nederland 1,6 miljoen gebruikers heeft. Waarvan er 261.000 dagelijks terugkeren. Ten opzichte van 2014 is dat een verandering van 101%. Aanzienlijk, dus.

Promoted Pins
Het werd al een tijd aangekondigd en sinds januari dit jaar is het zover. Het kanaal is officieel begonnen met het verkopen van advertentieruimte. Eerder was het voor een selecte groep adverteerders al mogelijk om ‘Promoted Pins’ aan te bieden, maar vanaf begin dit jaar kunnen alle adverteerders in de Verenigde Staten deze gesponsorde berichten inkopen. De bèta-test met Promoted Pins bleek succesvol. Drie belangrijke resultaten:

  1. Promoted Pins bleken even goed of beter te presteren dan organische Pins;
  2. Promoted Pins presteren nog steeds nadat een campagne is afgelopen;
  3. Merken uit verschillen branches ondervonden succes, van voeding en auto’s tot financiële diensten.

Engagement verhogen
Pinterest maakt het sinds kort mogelijk een engagement campagne te ontwikkelen met deze Promoted Pins. Jij betaalt als bedrijf voor elke engagement op jouw Pin, in de vorm van een close-up, repin of klik. Waarom bedrijven dit willen? Als er engagement ontstaat naar aanleiding van jouw Pin, bijvoorbeeld door erop te klikken of de afbeelding te bewaren, is dat een positief signaal. Mensen hebben blijkbaar de intentie hier in de toekomst nog iets mee te doen.

Beeld van: https://business.pinterest.com/en/blog/new-drive-engagement-promoted-pins

Beeld van: https://business.pinterest.com/en/blog/new-drive-engagement-promoted-pins

Pinstitute
Eind 2014 introduceerde Pinterest Pinstitute. Dit is een nieuw programma voor bedrijven waarin zij leren hoe zij zich kunnen verbinden aan Pinners en hoe zij hun rendement kunnen vergroten. Het programma focust zich op twee richtingen: creativiteit en analyse. Een aantal door Pinterest geselecteerde merken leert zo welke Pins goed werken en wat Pinners interessant vinden, maar krijgen ook de kans feedback te geven op het kanaal.

Buyable Pins
Binnenkort introduceert het bedrijf ook een koopknop, zodat gebruikers producten op hun virtuele prikbord direct kunnen aanschaffen. Deze Buyable Pins zijn te herkennen aan hun blauwe kleur. Pinterest is hiervoor in zee gegaan met een aantal grote namen, zoals warenhuis Macy’s, kledingmerk Nordstrom en muziekdienst Spotify. Alle bedrijven die ook geïnteresseerd zijn in deze samenwerking, kunnen zich voor nu inschrijven op de wachtlijst. Voorlopig is de koopknop alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, maar wellicht dat het in de toekomst ook naar Europa komt.

Beeld van: https://business.pinterest.com/en/blog/coming-soon-buyable-pins

We zeggen daarom niet voor niets: Pinterest groeit. Niet alleen qua aantal gebruikers, maar ook qua gebruiksvriendelijkheid. Voor individuen en merken. Van een afstand zien we de ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan, het is slechts een kwestie van tijd tot wij deze nieuwe features hier ook kunnen uitproberen.

About Joëlle van Rheeden

Tijdens haar studie Persuasive Communication aan de UvA is Joëlle’s interesse in social media gewekt. Voor haar scriptie pluisde zij heel wat theorie uit om te onderzoeken wat het effect was van webcare op de evaluatie van een merk. Na bergen theorie, nu bij Yune de praktijk! Als Junior Projectmanager regelt zij wat er te regelen valt en doet zij haar best projecten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook schrijft zij blogs. En speelt zo nu en dan (oké, elke dag) een potje tafeltennis.